
De juiste instelling vinden voor een auto met 600 pk en 1.000 Nm, en de complexiteit en het gewicht van een hybride aandrijflijn, is geen eenvoudige klus. Joakim Rydholm, Chef Testrijder voor de Polestar 1, kan dit beamen: ‘Dit is mijn 72ste versie van de voorophanging en ongeveer de 80ste van de achterophanging.’
Hij laat zich echter niet uit het veld slaan en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. De Zweedse testcoureur, met een achtergrond in rallyrijden, nam ons mee voor een ritje de heuvelklim van het Goodwood Festival of Speed op.
We staan achter de Aston Martin Cygnet V8 en voor de Toyota Supra A90, maar de Polestar 1 trekt de meeste aandacht. Joakim geniet merkbaar. Dan mogen we oprijden naar de startlijn.
De acceleratie is gewelddadig
Wat er daarna gebeurt, is simpelweg gewelddadig. De Polestar 1 neemt, zodra je op het gas gaat, een klein moment om zijn massa in beweging te krijgen. Vervolgens negeert Prototype #004 de natuurwetten volledig. De 1.000 Nm grijpt via vierwielaandrijving in het asfalt en lanceert zichzelf van de startlijn.
Polestar 1 vs BMW M5?
Polestar bevestigt dat de coupé in minder dan vier seconden naar de 100 km/u sprint. Dat komt dus in de buurt van bijvoorbeeld de BMW M5. En met wat geluk (afhankelijk van de BPM) ontlopen de prijzen elkaar ook niet gek veel. De M5 kost 161.500 euro mét belastingen en de Polestar 1 kost 127.000 euro zonder belastingen. Nog even appels met peren, maar afhankelijk van de uitstoot kan de Zweedse performance-sedan in ieder geval een zeer interessante tegenhanger worden.
Hoe klinkt de Polestar 1?
We kunnen kort de soundtrack horen voordat de volgende bocht komt. De 2,0-liter viercilinder is duidelijk aan het werk, maar het motorgeluid is vrij standaard. Gelukkig overstemt het futuristische gejank van de elektromotoren de verbrandingsmotor. Het is een vreemd, maar intrigerend geluid. We moeten toch een keer aan geloven.
Hoe rijdt de Polestar 1?
Dat is zeer lastig te beoordelen vanaf de passagiersstoel. De prestaties zijn zeer indrukwekkend. We zouden dempers wat stugger zetten voor minder overhellen, maar dat kun je straks als eigenaar zelf doen met de instelbare Öhlin-dempers. Hier en daar moet er nog wat geschaafd worden, maar zonder twijfel wordt de Polestar 1 een interessante auto.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Chris Harris over hybrides en de Polestar 1

Polestar 1 vs BMW M8

Wat is de beste GT van deze drie?

Polestar 1

Polestar 1 uit NFS Heat in het echt nagebouwd

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

De nieuwste Polestar heet Polestar 7, en die simpele naam is eigenlijk heel verwarrend

Als je deze tips volgt, kun je prima met de elektrische auto op wintersport

Zo (on)succesvol zijn de nieuwe premiummerken in Nederland tot nu toe dit jaar

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Die viercilinder van Volvo klinkt totaal niet interessant, dus daar zou ik nooit voor kiezen.