De juiste instelling vinden voor een auto met 600 pk en 1.000 Nm, en de complexiteit en het gewicht van een hybride aandrijflijn, is geen eenvoudige klus. Joakim Rydholm, Chef Testrijder voor de Polestar 1, kan dit beamen: ‘Dit is mijn 72ste versie van de voorophanging en ongeveer de 80ste van de achterophanging.’

Hij laat zich echter niet uit het veld slaan en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. De Zweedse testcoureur, met een achtergrond in rallyrijden, nam ons mee voor een ritje de heuvelklim van het Goodwood Festival of Speed op.

We staan achter de Aston Martin Cygnet V8 en voor de Toyota Supra A90, maar de Polestar 1 trekt de meeste aandacht. Joakim geniet merkbaar. Dan mogen we oprijden naar de startlijn.

De acceleratie is gewelddadig

Wat er daarna gebeurt, is simpelweg gewelddadig. De Polestar 1 neemt, zodra je op het gas gaat, een klein moment om zijn massa in beweging te krijgen. Vervolgens negeert Prototype #004 de natuurwetten volledig. De 1.000 Nm grijpt via vierwielaandrijving in het asfalt en lanceert zichzelf van de startlijn.

Polestar 1 vs BMW M5?

Polestar bevestigt dat de coupé in minder dan vier seconden naar de 100 km/u sprint. Dat komt dus in de buurt van bijvoorbeeld de BMW M5. En met wat geluk (afhankelijk van de BPM) ontlopen de prijzen elkaar ook niet gek veel. De M5 kost 161.500 euro mét belastingen en de Polestar 1 kost 127.000 euro zonder belastingen. Nog even appels met peren, maar afhankelijk van de uitstoot kan de Zweedse performance-sedan in ieder geval een zeer interessante tegenhanger worden.

Hoe klinkt de Polestar 1?

We kunnen kort de soundtrack horen voordat de volgende bocht komt. De 2,0-liter viercilinder is duidelijk aan het werk, maar het motorgeluid is vrij standaard. Gelukkig overstemt het futuristische gejank van de elektromotoren de verbrandingsmotor. Het is een vreemd, maar intrigerend geluid. We moeten toch een keer aan geloven.

Hoe rijdt de Polestar 1?

Dat is zeer lastig te beoordelen vanaf de passagiersstoel. De prestaties zijn zeer indrukwekkend. We zouden dempers wat stugger zetten voor minder overhellen, maar dat kun je straks als eigenaar zelf doen met de instelbare Öhlin-dempers. Hier en daar moet er nog wat geschaafd worden, maar zonder twijfel wordt de Polestar 1 een interessante auto.

Reacties

  • Chris heeft op 20 juli 2018 geschreven:

    Die viercilinder van Volvo klinkt totaal niet interessant, dus daar zou ik nooit voor kiezen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)