Dit is een Aston Martin Cygnet met V8

Wat kan er in hemelsnaam mis gaan?

Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8
Aston Martin Cygnet met V8

Deze ochtend is het doek van een bizarre Britse auto getrokken. De Q Division van Aston Martin onthulde deze one-off Cygnet met een 4,7-liter V8 en achterwielaandrijving. Dacht je dat de Aston Martin Valkyrie een ingewikkeld project was? Dat is niks in vergelijking met deze Aston Martin Cygnet met V8.

Een oude bekende

En Aston heeft niet zomaar een V8 uit het schap geplukt. Ze hebben namelijk de 4,7-liter V8 met 436 pk gepakt uit de nieuwste generatie van de Vantage S en die onder de mini-motorkap van de Cygnet geplaatst. Vervolgens sturen ze al het vermogen van de V8 naar de achterwielen. Over wielen gesproken, de zielige 16-inch wielen zijn vervangen door 19-inch wielen die grote remmen verbergen en eigenlijk te groot zijn voor de auto. Daarom zijn de grote uitpuilende wielkasten toegevoegd.

Veel aan de Cygnet is veranderd om om te kunnen gaan met de 436 pk. De voorste en achterste subframes zijn afgeleid uit dezelfde Vantage als waar de motor afkomstig uit is. Verder is het dashboard compleet anders, heeft de Cygnet een rolkooi en mogen kuipstoeltjes uiteraard niet ontbreken. Aan de achterkant heeft Aston een op maat gemaakt uitlaatsysteem gefabriceerd dat zich direct onder de stalen brandstoftank bevindt. En hij is niet alleen straatlegaal, Aston zegt dat hij met een paar aanpassingen mag racen volgens de regels van de FIA. Hier willen we wel een aparte raceklasse van zien.

Zwaarder en sneller

Door de V8, een zeventraps handbak en alle andere bijkomstigheden om de Cygnet op de weg te houden, is het gewicht wel iets toegenomen. Maar liefst 455 kilo om precies te zijn, wat het totaal op 1.375 kilo brengt. En toch zorgt de vermogen-gewichtsverhouding van 317 pk per ton ervoor dat de Aston Martin Cygnet met V8 van 0-100 km/u accelereert in 4,2 seconden en een topsnelheid heeft van 274 km/u. Met een wielbasis die niet veel langer is dan de deur, zal die snelheid nogal angstaanjagend zijn.

Net als bij veel primeurs deze week, zal de Cygnet met V8 ook te zien zijn op het Goodwood Festival of Speed dit weekend. Knipper alleen niet met je ogen, anders mis je hem. Maar als je je ogen open houdt, zul je ze alsnog niet geloven als deze microscopische raket voorbij komt razen.

Aston Martin Cygnet met V8


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws