
Volvo is dol op crashtesten. Het liefst zouden ze de hele dag in een kringetje zitten en nieuwe manieren bedenken om hun gloednieuwe auto’s aan gort te rijden. Helaas moet er ook nog gewerkt worden. En Polestar, het sportieve broertje van Volvo, heeft de boot al evenmin gemist als het gaat om ramdrang.
Dus zetten ze nieuweling waar op iedereen zit te wachten, de Polestar 1, alvast genadeloos tegen de muur aan. Ze hadden er vast iemand een plezier mee kunnen doen, maar nee. Volledig frontaal tegen een Ikea-gekleurde muur. Alles voor de wetenschap, zullen we maar zeggen. De crashtest die je hier ziet gaat met een gang van 56 km/u.
De Polestar 1 crasht niet hetzelfde als een Volvo
In alle serieusheid: Polestar heeft hetzelfde veiligheidsstreven als moedermerk Volvo. Ze moeten daarom wel weten of het met koolstofvezel versterkte polymeer, dat je niet op een Volvo vindt, tegen een klap kan. Het grote verschil met een stalen carrosserie is de manier waarop de auto de energie van een botsing opvangt.
Waar staal buigt en vervormt, zal het koolstofvezel-polymeer vooral breken en versplinteren om de energie te absorberen. Ook de onderhuidse staal en koolstofvezel structuur van de Polestar 1, die ze Dragonfly noemen, werd in de gaten gehouden. De Polestar 1 slaagt volgens het merk overigens met vlag en wimpel.
De Polestar 1 crasht niet hetzelfde als een Volvo
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Chris Harris over hybrides en de Polestar 1

Polestar 1 vs BMW M8

Wat is de beste GT van deze drie?

Polestar 1

Polestar 1 uit NFS Heat in het echt nagebouwd

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De tijd van supersportieve Zweedse gele auto’s is weer terug

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
