TopGear stapt net uit de nieuwe Polestar 2. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Polestar 2
Uitvoering: prototype
Locatie: Hällered, Zweden
Weersomstandigheden: zwaarbewolkt, koud en nogal vochtig

Polestar 2. Dat klinkt als het tweede model van Polestar

Je mag nooit meer raden. Al werd het je niet heel erg moeilijk gemaakt omdat het eerste model van Polestar, net zo inventief, Polestar 1 heette. En nee, je kunt niets winnen als je voorspelt hoe het derde model, waarvan daarnaast alleen bekend is dat het een SUV zal worden, zal gaan heten. Waar de Polestar 1 trouwens een duur en nogal exclusief apparaat in gelimiteerde oplage is, is de Polestar 2 dat nadrukkelijk niet. Hij moet juist het eerste volumemodel zijn – ze willen er jaarlijks zo’n 60.000 van slijten.

Hij oogt een beetje… vreemd

Dat is ie ook. Het is een sedan, maar ook weer niet omdat zijn kontje wel erg kort is. Hij heeft iets crossover-achtigs, maar staat ook weer niet bijzonder hoog op de pootjes. En bij het ontwerpen van de carrosserie lijkt vooral de liniaal te zijn gebruikt, terwijl bij de Polestar 1 toch ook de passer veelvuldig ter hand werd genomen. Zo is de Polestar 2 in ieder geval ánders.

En deze is wél elektrisch?

Yep. De Polestar 1 had nog een benzinemotor ‘voor erbij’,  maar de Polestar 2 is volledig elektrisch. Hij heeft twee elektromotoren (één voor en één achter) die samen zorgen voor een vermogen van 409 pk en een even vorstelijke trekkracht van 660 Nm. Daarmee is hij goed voor een sprint naar 100 km/u 4,7 seconden en een nog onbekende top. Dat laatste komt meer doordat wij met een prototype reden; weliswaar voor 99 procent definitief, maar die ene procent was kennelijk de topsnelheid. Het accupakket is 78 kWh groot, waarmee je een (WLTP-)actieradius hebt van 470 kilometer. De Polestar 2 kan tot 150 kW snelladen, en is dan binnen 40 minuten weer voor 80 procent vol.

Hoe rijdt ie?

Verbluffend goed. De dadendrang mag dan niet per se van zijn uiterlijk afdruipen, de Polestar 2 heeft een wegligging die riant bovengemiddeld is. Op de ultrageheime testbaan, onder andere voorzien van allerlei soorten gruwelwegdek, bleek dat nauwelijks iets deze Polestar van zijn stuk kan brengen. Hij zet zijn koers bijna letterlijk onbewogen voort, en doet dat naar wens nogal vlot. De besturing is uitstekend: niet te licht of zwaar, direct maar niet te, en nog communicatief ook. De Polestar 2 is voorzien van dezelfde instelbare Öhlins-dempers als de Polestar 1, dus mocht je trek hebben in een veel straffere of juist iets zachtere set-up, dan kan dat. De standaard-afstelling geeft daar trouwens nauwelijks aanleiding toe: die is comfortabel zonder daarvoor veel gevoel in te leveren. Een huzarenstukje.

En de binnenkant?

Daarin herken je de Volvo-komaf duidelijk, al is het lang niet zo’n XC90-kopie als bij de Polestar 1 het geval was. De afwerking (met leer, echt hout en aluminium) staat op hoog niveau, de stoelen zijn van de spreekwoordelijke Volvo-kwaliteit. Ook het grote, rechtopstaande touchscreen is een duidelijk gevolg van het Volvo-DNA. Al herbergt het wel een noviteit: het is het eerste infotainment dat geheel op Android draait. Dat betekent onder andere weer dat je zo’n beetje alle denkbare Google-apps in je auto kunt integreren. En dat de navigatie standaard Google Maps is, de stembediening (voor zover we nu kunnen beoordelen) beter werkt dan we tot nu toe in auto’s gewend zijn en je je lichten thuis alvast kunt aanzetten door dat tegen je auto te zeggen. Oh, achterin kun je ook prima zitten, trouwens.

Wanneer komt ie en wat kost ie?

Dat eerste is nog niet helemaal duidelijk. De bedoeling is ‘de tweede helft van dit jaar’, maar veel specifieker willen en kunnen ze bij Polestar nog niet worden. Wij reden als gezegd een prototype en hoewel die zo goed als klaar oogde en voelde, moet het een en ander nog wel ‘definitief worden gemaakt’. Ook de Polestar 2 wordt in China gebouwd, en de recente crisis rond het Corona-virus draagt niet direct bij aan duidelijkheid over een precieze datum.

De boel ligt daar op meer en meer plekken behoorlijk plat, en daar hoeft maar één toeleverancier van Polestar bij te zitten en je zit al in de problemen. We begrijpen de omzichtigheid dus wel en houden je op de hoogte. De instapprijs is al wel bekend. Het begint bij € 59.800, voor 6.000 euro extra kun je er nog een Performance-pakket bij doen (met onder andere Brembo-remmen, die Öhlins-dempers en 20-inch velgen). Verder is het aantal opties zeer beperkt (leren bekleding, bijvoorbeeld) en dat is wel zo overzichtelijk. Nogmaals: we houden je op de hoogte.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)