
Nadat eind vorige week al foto’s van een gescande brochure opdoken, vindt Porsche het nu tijd geworden voor officiële foto’s van de nieuwe 911 GT2. En dat terwijl we de auto pas in het najaar in levende lijve kunnen bewonderen tijdens de IAA in Frankfurt.
Het lijkt wel alsof geen enkele autofabrikant er meer in slaagt om nieuwe modellen tot de echte introductie geheim te houden. In het geval van de 911 GT2 vinden wij dat zeker niet erg, want nieuwtjes over een nieuwe Porsche met een vermogen van 530 pk lezen wij altijd graag. Dat vermogen van de 3,6 liter boxermotor is maar liefst 72 pk meer dan de 911 turbo. En over het koppel van 685 Nm zullen we maar niets zeggen.
Al die extra kracht heeft Porsche weten te bereiken door de GT2 te voorzien van een groter luchtinlaatsysteem en een turbo met variabele geometrie. Volgens Porsche is het brandstofverbruik van de 911 GT2 ondanks de vermogenswinst lager geworden. Dat is mede te danken aan het feit dat de GT2 ten opzichte van de 911 Turbo bijna 150 kilo lichter is. En dat lagere gewicht kunnen we ongetwijfeld toeschrijven aan de andere aandrijflijn. Waar de 911 Turbo over vierwielaandrijving kan beschikken, daar worden bij de 911 GT2 alleen de achterwielen aangedreven. Lekker sportief…
Als Porsche zegt dat de 911 GT2 een stuk zuiniger is geworden, moet je niet denken dat je net zo zuinig rijdt als met een Prius, maar het is toch knap. Zeker als je weet dat de GT2 de eerste Porsche is die vanuit de fabriek een topsnelheid van 325 km/u meekrijgt. Porsche meldt fijntjes dat die snelheden natuurlijk alleen bedoeld zijn voor het circuit. Om even bij de wat legaler snelheden te blijven kunnen we melden dat je in 3,6 seconden kunt accelereren van 0 tot 100 km/u.
Uiterlijk kent de 911 GT2 geen verrassingen, hij is duidelijk familie van de GT3 RS en de 911 Turbo. Het opvallendst is de relatief grote achterspoiler. Prijzen hebben we vooralsnog niet kunnen achterhalen. Maar aangezien Porsche de introductie van de nieuwe 911 Turbo aangreep om de prijs iets te verhogen, kunnen we aannemen dat de 911 GT2 ook duurder wordt dan zijn voorganger. En die had een prijskaartje van 269.840 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met deze elektrische auto kun je handmatig schakelen
