Het is niet de snelste en ook niet meer de meest extreme Porsche, en toch doet de Porsche 911 GT3 iets met ons. En niet alleen met ons. Wanneer er een nieuwe generatie verschijnt, schalt het gejank van turboloze, 9.000 toeren draaiende boxer-zescilinders door de dromen van wie ook maar een beetje waardering voor de venerabele 911 track specials kan opbrengen.
De vijfde generatie (992) van de Porsche 911 GT3 is wederom een knap staaltje werk. Hij werd mede ontwikkeld door Porsche Motorsport en is op een aantal vlakken nauw verwant aan de racers van het merk. De 911 RSR, de GT-auto met middenmotor, doneerde zijn voorwielophanging met dubbele wishbones, en ook de diffuser en de opvallende zwanenhalsachtervleugel vinden daar hun oorsprong. De motor is gerelateerd aan die in de GT3 R en ligt zelfs quasi-ongewijzigd in de Cup-auto.
Het draait om de motor van de Porsche 911 GT3 (992)
En wat voor motor. We zijn elke keer weer blij als het recept hetzelfde blijft bij het verschijnen van een nieuwe GT3, want dat is allang niet meer vanzelfsprekend. Toch heeft ook deze nieuwste versie nog steeds geen turbo’s en mogen we ons weer verheugen op een pure, karaktervolle boxer van de geliefde stempel: 4,0 liter groot, 510 pk sterk en gekoppeld aan een transmissie naar keuze. De GT3 kwam in zijn vorige generatie eerst enkel met een PDK-automaat, maar toen uit alle hoeken boze geluiden opstegen, corrigeerde Porsche zich en bood de auto opnieuw ook met een handbak aan. Tegen die schenen schoppen ze niet nog een keer.
De Porsche 911 GT3 (992) gaat van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden – met de PDK, welteverstaan – en haalt een top van 318 km/u. De handbak kan met 320 km/u een fractie harder, maar met dezelfde snelheid accelereren gaat je niet lukken. Je herkent de GT3 meteen aan zijn achtervleugel en zijn luchthappende front met kieuwen in de klep. Hij is breder, draagt grotere wielen en bevat meer technologie dan zijn voorganger, maar is met 1.418 kilo (1.435 kilo voor de PDK-versie) slechts 5 kilo zwaarder.
Debet hieraan zijn onder meer een 10 kilo lichter uitlaatsysteem, ruiten van dunner glas en die voorklep van met koolstofvezel versterkt plastic. Via Porsche Exclusive kun je nog meer licht spul laten monteren, zoals een dak van koolstofvezel; of minder nuttige zaken als donkere koplampen en achterlichten of kleurrandjes op je wielen. Klanten krijgen daarnaast de mogelijkheid om een speciaal Porsche Design-horloge bij hun auto te kopen.
Meer van alles
Dankzij verder verfijnde aerodynamica genereert de nieuwe GT3 nog meer downforce, volgens Porsche zonder dat de luchtweerstand daar merkbaar door wordt beïnvloed. De achtervleugel is met de hand te verstellen en kent een agressieve performance-positie voor circuits als de Nürburgring, waar deze auto niet geheel toevallig een recordje heeft gezet in handen van testrijder Lars Kern: met een tijd van 6:59,927 over de volle 20,8 kilometer is de nieuwe GT3 de enige auto die zonder geforceerde inductie onder de zeven minuten wist te duiken. De banden die bij de recordpoging werden gebruikt, Michelin Pilot Sport Cup 2 R’s, zijn ook voor klanten optioneel te bestellen.
De eerste exemplaren van de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) vinden in mei hun weg naar hun gelukkige eigenaren. De Nederlandse vanafprijs is vastgesteld op 236.200 euro.
Stijn heeft op 17 februari 2021 geschreven:
“..de enige auto die zonder geforceerde inductie onder de zeven minuten wist te duiken.”
Lamborghini?
Radical?
918 Spyder?