
Het is niet de snelste en ook niet meer de meest extreme Porsche, en toch doet de Porsche 911 GT3 iets met ons. En niet alleen met ons. Wanneer er een nieuwe generatie verschijnt, schalt het gejank van turboloze, 9.000 toeren draaiende boxer-zescilinders door de dromen van wie ook maar een beetje waardering voor de venerabele 911 track specials kan opbrengen.
De vijfde generatie (992) van de Porsche 911 GT3 is wederom een knap staaltje werk. Hij werd mede ontwikkeld door Porsche Motorsport en is op een aantal vlakken nauw verwant aan de racers van het merk. De 911 RSR, de GT-auto met middenmotor, doneerde zijn voorwielophanging met dubbele wishbones, en ook de diffuser en de opvallende zwanenhalsachtervleugel vinden daar hun oorsprong. De motor is gerelateerd aan die in de GT3 R en ligt zelfs quasi-ongewijzigd in de Cup-auto.
Het draait om de motor van de Porsche 911 GT3 (992)
En wat voor motor. We zijn elke keer weer blij als het recept hetzelfde blijft bij het verschijnen van een nieuwe GT3, want dat is allang niet meer vanzelfsprekend. Toch heeft ook deze nieuwste versie nog steeds geen turbo’s en mogen we ons weer verheugen op een pure, karaktervolle boxer van de geliefde stempel: 4,0 liter groot, 510 pk sterk en gekoppeld aan een transmissie naar keuze. De GT3 kwam in zijn vorige generatie eerst enkel met een PDK-automaat, maar toen uit alle hoeken boze geluiden opstegen, corrigeerde Porsche zich en bood de auto opnieuw ook met een handbak aan. Tegen die schenen schoppen ze niet nog een keer.
De Porsche 911 GT3 (992) gaat van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden – met de PDK, welteverstaan – en haalt een top van 318 km/u. De handbak kan met 320 km/u een fractie harder, maar met dezelfde snelheid accelereren gaat je niet lukken. Je herkent de GT3 meteen aan zijn achtervleugel en zijn luchthappende front met kieuwen in de klep. Hij is breder, draagt grotere wielen en bevat meer technologie dan zijn voorganger, maar is met 1.418 kilo (1.435 kilo voor de PDK-versie) slechts 5 kilo zwaarder.
Debet hieraan zijn onder meer een 10 kilo lichter uitlaatsysteem, ruiten van dunner glas en die voorklep van met koolstofvezel versterkt plastic. Via Porsche Exclusive kun je nog meer licht spul laten monteren, zoals een dak van koolstofvezel; of minder nuttige zaken als donkere koplampen en achterlichten of kleurrandjes op je wielen. Klanten krijgen daarnaast de mogelijkheid om een speciaal Porsche Design-horloge bij hun auto te kopen.
Meer van alles
Dankzij verder verfijnde aerodynamica genereert de nieuwe GT3 nog meer downforce, volgens Porsche zonder dat de luchtweerstand daar merkbaar door wordt beïnvloed. De achtervleugel is met de hand te verstellen en kent een agressieve performance-positie voor circuits als de Nürburgring, waar deze auto niet geheel toevallig een recordje heeft gezet in handen van testrijder Lars Kern: met een tijd van 6:59,927 over de volle 20,8 kilometer is de nieuwe GT3 de enige auto die zonder geforceerde inductie onder de zeven minuten wist te duiken. De banden die bij de recordpoging werden gebruikt, Michelin Pilot Sport Cup 2 R’s, zijn ook voor klanten optioneel te bestellen.
De eerste exemplaren van de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) vinden in mei hun weg naar hun gelukkige eigenaren. De Nederlandse vanafprijs is vastgesteld op 236.200 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

“..de enige auto die zonder geforceerde inductie onder de zeven minuten wist te duiken.”
Lamborghini?
Radical?
918 Spyder?