Porsche 911 GT3 (992) is bijna hier

Maak je klaar voor de 'Porsche Die Je Écht Wilt'

Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Foto('s): PorschePorsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype
Porsche 911 GT3 992 (2021) prototype

Je hebt achterspoilers en je hebt achterspoilers. Op de nieuwe Porsche 911 GT3 (992) vind je de laatste. Het is het eerste wat ons opvalt aan Porsches lockdownproject. En eigenlijk ook het enige, want helaas is er verder nog maar weinig bekend over de nieuwe straatracer.

Zo te zien maakt ie gebruik van een 4,0-liter zescilinder boxer zonder turbo, net als de vorige GT3. En net als de 911 Speedster van vorig jaar, die werd gemaakt onder leiding van Herr GT3 zelf, Andreas Preuninger. Die Speedster kreeg een uitlaatsysteem met een focus op emissies, individuele gasklephuizen en directe injectie onder nog hogere druk. Dit alles resulteerde in 510 pk. Ga er dan ook maar van uit dat de Porsche 911 GT3 (992) sowieso meer dan 500 pk krijgt.

Een handbak voor de Porsche 911 GT3 (992)

Ja, aan de foto’s te zien heeft ie opnieuw een handbak, net als de vorige GT3. Porsche kent zijn publiek goed en heeft inmiddels geleerd dat GT3-kopers prijs stellen op handmatige schakelactie. Een handbak maakt de auto trager dan een PDK, maar ook vermakelijker – en dat is in deze categorie belangrijk.

Niet dat deze GT3 traag zal zijn. Porsche heeft ongetwijfeld de recente prestaties van concurrent AMG op de Nürburgring in de gaten en zal erop gebrand zijn om de Black Series zijn plek te wijzen. Wellicht ten overvloede: alle recente GT3’s zijn nogal potent gebleken op de Ring.

Zwanenhalzen

Wat kunnen we er nog meer over zeggen? De Porsche 911 GT3 (992) ziet er behoorlijk bruut uit, zeker in deze prototype-uitdossing. En ja, die spoiler dus. Hij hangt ondersteboven aan twee ‘zwanenhalzen’, waarmee Porsche er in een klap a) racerij-invloeden en b) oneindige coolheid in heeft verwerkt.

De verwachting is dat de auto begin 2021 op de markt komt, uiteraard voor een pittige prijs (de vorige GT3 kostte in Nederland minstens 230 mille). Vorige keer bood Porsche ook een Touring-versie aan, zonder achterspoiler, wat ook nu in de lijn der verwachting ligt. En uiteraard komt er vrijwel zeker een RS-versie. We hebben het immers over Porsche.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken