
We weten niet precies wat het is, maar raceauto’s zonder bestickering zien er altijd tof uit. Misschien omdat je iets ziet dat je niet hoort te zien, omdat het normaal verhuld is. Of misschien is het gewoon omdat raceauto’s over het algemeen breder, lager en agressiever zijn om te zien – en zonder stickers zien ze er ook nog eens clean uit. Wat de reden ook precies is, we konden het niet laten deze ruim twintig exemplaren van de Porsche 911 GT3 Cup met je te delen.
Wat is de Porsche 911 GT3 Cup?
De Porsche 911 GT3 Cup is de raceversie van de recentelijk onthulde 911 GT3. De overheerlijke 4,0-liter zescilinder zonder turbo’s produceert ongewijzigd 510 pk, maar verder zijn er genoeg verschillen te ontdekken tussen de straat- en de raceversie. Het opvallendst is de bredere carrosserie. De 911 GT3 Cup leent delen van de 911 Turbo voor een agressiever voorkomen, kijk bijvoorbeeld naar de luchtinlaten voor de achterwielen.
Technisch gezien is alles aan de achterkant redelijk gelijk aan de straatversie. Vooral vóór is de ophanging flink gewijzigd met bijvoorbeeld onderdelen van de 919 Hybrid en de 911 RSR. De remmen zijn zo ontworpen dat de blokjes eenvoudig gewisseld kunnen worden. Het interieur is ontdaan van onnodige luxe en het stuur is niet meer rond. De zescilinder moet elke 100 uur geïnspecteerd worden en voor de versnellingsbak is dat 60 draaiuren.
De Porsche 911 GT3 Cup rijdt in de Mobil 1 Supercup en in de Porsche Carrera Cups in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, landen in Azië en voor het eerst in Noord-Amerika. En daar zijn de bovenstaande foto’s genomen. Meer dan twintig 911 Cups arriveerden daar en ze staan nu rustig te wachten op hun sponsorstickers. Het doel is om dit jaar meer dan 16 races te rijden op circuits in de Verenigde Staten en Canada.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
