
We weten niet precies wat het is, maar raceauto’s zonder bestickering zien er altijd tof uit. Misschien omdat je iets ziet dat je niet hoort te zien, omdat het normaal verhuld is. Of misschien is het gewoon omdat raceauto’s over het algemeen breder, lager en agressiever zijn om te zien – en zonder stickers zien ze er ook nog eens clean uit. Wat de reden ook precies is, we konden het niet laten deze ruim twintig exemplaren van de Porsche 911 GT3 Cup met je te delen.
Wat is de Porsche 911 GT3 Cup?
De Porsche 911 GT3 Cup is de raceversie van de recentelijk onthulde 911 GT3. De overheerlijke 4,0-liter zescilinder zonder turbo’s produceert ongewijzigd 510 pk, maar verder zijn er genoeg verschillen te ontdekken tussen de straat- en de raceversie. Het opvallendst is de bredere carrosserie. De 911 GT3 Cup leent delen van de 911 Turbo voor een agressiever voorkomen, kijk bijvoorbeeld naar de luchtinlaten voor de achterwielen.
Technisch gezien is alles aan de achterkant redelijk gelijk aan de straatversie. Vooral vóór is de ophanging flink gewijzigd met bijvoorbeeld onderdelen van de 919 Hybrid en de 911 RSR. De remmen zijn zo ontworpen dat de blokjes eenvoudig gewisseld kunnen worden. Het interieur is ontdaan van onnodige luxe en het stuur is niet meer rond. De zescilinder moet elke 100 uur geïnspecteerd worden en voor de versnellingsbak is dat 60 draaiuren.
De Porsche 911 GT3 Cup rijdt in de Mobil 1 Supercup en in de Porsche Carrera Cups in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, landen in Azië en voor het eerst in Noord-Amerika. En daar zijn de bovenstaande foto’s genomen. Meer dan twintig 911 Cups arriveerden daar en ze staan nu rustig te wachten op hun sponsorstickers. Het doel is om dit jaar meer dan 16 races te rijden op circuits in de Verenigde Staten en Canada.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
