
We weten niet precies wat het is, maar raceauto’s zonder bestickering zien er altijd tof uit. Misschien omdat je iets ziet dat je niet hoort te zien, omdat het normaal verhuld is. Of misschien is het gewoon omdat raceauto’s over het algemeen breder, lager en agressiever zijn om te zien – en zonder stickers zien ze er ook nog eens clean uit. Wat de reden ook precies is, we konden het niet laten deze ruim twintig exemplaren van de Porsche 911 GT3 Cup met je te delen.
Wat is de Porsche 911 GT3 Cup?
De Porsche 911 GT3 Cup is de raceversie van de recentelijk onthulde 911 GT3. De overheerlijke 4,0-liter zescilinder zonder turbo’s produceert ongewijzigd 510 pk, maar verder zijn er genoeg verschillen te ontdekken tussen de straat- en de raceversie. Het opvallendst is de bredere carrosserie. De 911 GT3 Cup leent delen van de 911 Turbo voor een agressiever voorkomen, kijk bijvoorbeeld naar de luchtinlaten voor de achterwielen.
Technisch gezien is alles aan de achterkant redelijk gelijk aan de straatversie. Vooral vóór is de ophanging flink gewijzigd met bijvoorbeeld onderdelen van de 919 Hybrid en de 911 RSR. De remmen zijn zo ontworpen dat de blokjes eenvoudig gewisseld kunnen worden. Het interieur is ontdaan van onnodige luxe en het stuur is niet meer rond. De zescilinder moet elke 100 uur geïnspecteerd worden en voor de versnellingsbak is dat 60 draaiuren.
De Porsche 911 GT3 Cup rijdt in de Mobil 1 Supercup en in de Porsche Carrera Cups in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, landen in Azië en voor het eerst in Noord-Amerika. En daar zijn de bovenstaande foto’s genomen. Meer dan twintig 911 Cups arriveerden daar en ze staan nu rustig te wachten op hun sponsorstickers. Het doel is om dit jaar meer dan 16 races te rijden op circuits in de Verenigde Staten en Canada.
Meer van TopGear


Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
