Porsche 911 GT3 Cup zonder stickers oogt fijn

Raceauto's zonder stickers, altijd goed

Foto('s): Porsche Motorsport North AmericaPorsche 911 GT3 Cup
Foto('s): Porsche Motorsport North AmericaPorsche 911 GT3 Cup
Foto('s): Porsche Motorsport North AmericaPorsche 911 GT3 Cup
Foto('s): Porsche Motorsport North AmericaPorsche 911 GT3 Cup
Foto('s): Porsche Motorsport North AmericaPorsche 911 GT3 Cup
Porsche 911 GT3 Cup
Porsche 911 GT3 Cup
Porsche 911 GT3 Cup
Porsche 911 GT3 Cup
Porsche 911 GT3 Cup

We weten niet precies wat het is, maar raceauto’s zonder bestickering zien er altijd tof uit. Misschien omdat je iets ziet dat je niet hoort te zien, omdat het normaal verhuld is. Of misschien is het gewoon omdat raceauto’s over het algemeen breder, lager en agressiever zijn om te zien – en zonder stickers zien ze er ook nog eens clean uit. Wat de reden ook precies is, we konden het niet laten deze ruim twintig exemplaren van de Porsche 911 GT3 Cup met je te delen.

Wat is de Porsche 911 GT3 Cup?

De Porsche 911 GT3 Cup is de raceversie van de recentelijk onthulde 911 GT3. De overheerlijke 4,0-liter zescilinder zonder turbo’s produceert ongewijzigd 510 pk, maar verder zijn er genoeg verschillen te ontdekken tussen de straat- en de raceversie. Het opvallendst is de bredere carrosserie. De 911 GT3 Cup leent delen van de 911 Turbo voor een agressiever voorkomen, kijk bijvoorbeeld naar de luchtinlaten voor de achterwielen.

Technisch gezien is alles aan de achterkant redelijk gelijk aan de straatversie. Vooral vóór is de ophanging flink gewijzigd met bijvoorbeeld onderdelen van de 919 Hybrid en de 911 RSR. De remmen zijn zo ontworpen dat de blokjes eenvoudig gewisseld kunnen worden. Het interieur is ontdaan van onnodige luxe en het stuur is niet meer rond. De zescilinder moet elke 100 uur geïnspecteerd worden en voor de versnellingsbak is dat 60 draaiuren.

De Porsche 911 GT3 Cup rijdt in de Mobil 1 Supercup en in de Porsche Carrera Cups in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, landen in Azië en voor het eerst in Noord-Amerika. En daar zijn de bovenstaande foto’s genomen. Meer dan twintig 911 Cups arriveerden daar en ze staan nu rustig te wachten op hun sponsorstickers. Het doel is om dit jaar meer dan 16 races te rijden op circuits in de Verenigde Staten en Canada.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken