Het zat er al vanaf het begin dik in, en nadat het hoge woord in Stuttgart er eindelijk uit was, heeft Porsche nu meer details bekendgemaakt over de productieversie van haar plug-in hybride supercar, de 918 Spyder.
De 918 komt er in een gelimiteerde oplage van, jawel, 918 stuks, en zal qua specificaties voldoen aan de gouden bergen die de conceptcar beloofde: een V8 middenmotor met 500 pk, twee elektromotoren met 218 pk en een gemiddeld verbruik (bij rustig rijden) van 3 liter benzine per 100 kilometer. Ook optisch zal de auto dichtbij het concept blijven, al krijgt ie als praktisch extraatje wel een paar koolstofvezel panelen die je als dak kunt gebruiken als het regent.
Op enkel de elektromotoren kan de 918 Spyder zo’n 25 kilometer rijden, waarbij een topsnelheid van 150 km/u mogelijk is. Opladen van de accu’s duurt zo’n drie uur – hoewel er aan een snellaadmogelijkheid wordt gewerkt – maar je kunt natuurlijk ook gewoon de benzinemotor erbij roepen. Die laadt de boel niet alleen bij, maar zorgt er ook voor dat de 918 ineens door kan stomen tot 320 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat de groene supercar in slechts 3,2 seconden. Porsche schat de Nürburgringtijd op ‘minder dan 7 minuten en 30 seconden’, wat sneller is dan de vorige super-Porsche, de Carrera GT (7:32).
Pas op 18 september 2013 (9/18, haha) zullen de eerste exemplaren van de band rollen en op een first come first serve-basis worden afgeleverd. De prijs: een niet malse 645.000 euro exclusief belastingen. Als je nu een 918 bestelt moet je dus nog even wachten, maar indien gewenst (oftewel, als je er nog eens een dikke twee ton voor over hebt) bedient Porsche je zo lang met een speciale editie van de 911 Turbo S cabriolet als zoethoudertje.
Reacties