
Het zat er al vanaf het begin dik in, en nadat het hoge woord in Stuttgart er eindelijk uit was, heeft Porsche nu meer details bekendgemaakt over de productieversie van haar plug-in hybride supercar, de 918 Spyder.
De 918 komt er in een gelimiteerde oplage van, jawel, 918 stuks, en zal qua specificaties voldoen aan de gouden bergen die de conceptcar beloofde: een V8 middenmotor met 500 pk, twee elektromotoren met 218 pk en een gemiddeld verbruik (bij rustig rijden) van 3 liter benzine per 100 kilometer. Ook optisch zal de auto dichtbij het concept blijven, al krijgt ie als praktisch extraatje wel een paar koolstofvezel panelen die je als dak kunt gebruiken als het regent.
Op enkel de elektromotoren kan de 918 Spyder zo’n 25 kilometer rijden, waarbij een topsnelheid van 150 km/u mogelijk is. Opladen van de accu’s duurt zo’n drie uur – hoewel er aan een snellaadmogelijkheid wordt gewerkt – maar je kunt natuurlijk ook gewoon de benzinemotor erbij roepen. Die laadt de boel niet alleen bij, maar zorgt er ook voor dat de 918 ineens door kan stomen tot 320 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat de groene supercar in slechts 3,2 seconden. Porsche schat de Nürburgringtijd op ‘minder dan 7 minuten en 30 seconden’, wat sneller is dan de vorige super-Porsche, de Carrera GT (7:32).
Pas op 18 september 2013 (9/18, haha) zullen de eerste exemplaren van de band rollen en op een first come first serve-basis worden afgeleverd. De prijs: een niet malse 645.000 euro exclusief belastingen. Als je nu een 918 bestelt moet je dus nog even wachten, maar indien gewenst (oftewel, als je er nog eens een dikke twee ton voor over hebt) bedient Porsche je zo lang met een speciale editie van de 911 Turbo S cabriolet als zoethoudertje.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan
