
Het zat er al vanaf het begin dik in, en nadat het hoge woord in Stuttgart er eindelijk uit was, heeft Porsche nu meer details bekendgemaakt over de productieversie van haar plug-in hybride supercar, de 918 Spyder.
De 918 komt er in een gelimiteerde oplage van, jawel, 918 stuks, en zal qua specificaties voldoen aan de gouden bergen die de conceptcar beloofde: een V8 middenmotor met 500 pk, twee elektromotoren met 218 pk en een gemiddeld verbruik (bij rustig rijden) van 3 liter benzine per 100 kilometer. Ook optisch zal de auto dichtbij het concept blijven, al krijgt ie als praktisch extraatje wel een paar koolstofvezel panelen die je als dak kunt gebruiken als het regent.
Op enkel de elektromotoren kan de 918 Spyder zo’n 25 kilometer rijden, waarbij een topsnelheid van 150 km/u mogelijk is. Opladen van de accu’s duurt zo’n drie uur – hoewel er aan een snellaadmogelijkheid wordt gewerkt – maar je kunt natuurlijk ook gewoon de benzinemotor erbij roepen. Die laadt de boel niet alleen bij, maar zorgt er ook voor dat de 918 ineens door kan stomen tot 320 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat de groene supercar in slechts 3,2 seconden. Porsche schat de Nürburgringtijd op ‘minder dan 7 minuten en 30 seconden’, wat sneller is dan de vorige super-Porsche, de Carrera GT (7:32).
Pas op 18 september 2013 (9/18, haha) zullen de eerste exemplaren van de band rollen en op een first come first serve-basis worden afgeleverd. De prijs: een niet malse 645.000 euro exclusief belastingen. Als je nu een 918 bestelt moet je dus nog even wachten, maar indien gewenst (oftewel, als je er nog eens een dikke twee ton voor over hebt) bedient Porsche je zo lang met een speciale editie van de 911 Turbo S cabriolet als zoethoudertje.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

Weet jij welke (geweldige) Franse auto geleverd is met een Maserati-V6?

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?
