
Het zat er al vanaf het begin dik in, en nadat het hoge woord in Stuttgart er eindelijk uit was, heeft Porsche nu meer details bekendgemaakt over de productieversie van haar plug-in hybride supercar, de 918 Spyder.
De 918 komt er in een gelimiteerde oplage van, jawel, 918 stuks, en zal qua specificaties voldoen aan de gouden bergen die de conceptcar beloofde: een V8 middenmotor met 500 pk, twee elektromotoren met 218 pk en een gemiddeld verbruik (bij rustig rijden) van 3 liter benzine per 100 kilometer. Ook optisch zal de auto dichtbij het concept blijven, al krijgt ie als praktisch extraatje wel een paar koolstofvezel panelen die je als dak kunt gebruiken als het regent.
Op enkel de elektromotoren kan de 918 Spyder zo’n 25 kilometer rijden, waarbij een topsnelheid van 150 km/u mogelijk is. Opladen van de accu’s duurt zo’n drie uur – hoewel er aan een snellaadmogelijkheid wordt gewerkt – maar je kunt natuurlijk ook gewoon de benzinemotor erbij roepen. Die laadt de boel niet alleen bij, maar zorgt er ook voor dat de 918 ineens door kan stomen tot 320 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat de groene supercar in slechts 3,2 seconden. Porsche schat de Nürburgringtijd op ‘minder dan 7 minuten en 30 seconden’, wat sneller is dan de vorige super-Porsche, de Carrera GT (7:32).
Pas op 18 september 2013 (9/18, haha) zullen de eerste exemplaren van de band rollen en op een first come first serve-basis worden afgeleverd. De prijs: een niet malse 645.000 euro exclusief belastingen. Als je nu een 918 bestelt moet je dus nog even wachten, maar indien gewenst (oftewel, als je er nog eens een dikke twee ton voor over hebt) bedient Porsche je zo lang met een speciale editie van de 911 Turbo S cabriolet als zoethoudertje.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
