
Je zou denken dat er na drieëneenhalf jaar wel genoeg is gezegd en geschreven over de Porsche 918 Spyder. Je vergist je; hij was tot voor kort namelijk nog niet eens onthuld. Ondanks het feit dat iedereen ‘m allang gezien had.
Ja, de productieversie van Porsches hyper-hybride is eindelijk gearriveerd. Mocht je er inmiddels al op uitgekeken zijn, laat ons je dan even terug in de juiste houding zetten: rond de 900 pk, 0 tot 100 in 2,8 seconden en een (officieel) gemiddeld verbruik tot slechts 3,0 l/100 km. Zit je weer rechtop? Dat dachten we al.
De 918 Spyder vertoont veel overeenkomsten qua constructie en materiaalgebruik met Porsche Le Mans-racers. De 4,6-liter V8 is zelfs afgeleid van die uit de RS Spyder LMP2-auto. Het blok kan tot 9.150 toeren per minuut draaien en levert 616 pk, oftewel 134 pk per liter. Hiermee is het de sterkste atmosferische motor die Porsche ooit maakte. Oh, en z'n uitlaten zitten bovenop de motorkap. Jazeker.
Naast dit monster heeft de 918 Spyder nog twee elektromotoren aan boord: een op de achteras en een op de vooras. Ze kunnen de benzine-V8 bijstaan, of de auto in hun eentje voortbewegen. Bij hoge snelheden wordt de voorste elektromotor, die een vaste overbrenging heeft, losgekoppeld. Er zijn vijf rijmodussen, van 'E-Power' tot 'Race Hybrid' en zelfs 'Hot Lap', die bepalen hoe de drie motoren zich gedragen. De puntjes op de i zet de 918 Spyder met zaken als actieve aerodynamica, meesturende achterwielen en speciaal ontworpen Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.
Porsche kondigt verder aan dat de 918 Spyder met het Weissach-pakket (meer koolstofvezel aero-geintjes, extreem lichte magnesium velgen, zespunts gordels en flitsende stickers) het ronderecord voor productieauto's op de Nürburgring heeft aangescherpt: in een ongelooflijke 6 minuten en 57 seconden ging hij de Nordschleife rond. Als ze nu zorgen dat ie met dezelfde gezwinde spoed op de markt komt, zijn wij gelukkig.
Meer van TopGear


BMW crasht tegen Porsche 918 en Ferrari GTC4Lusso

Dit kosten onderdelen voor de 918 Spyder en Carrera GT

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

Aflevering van Porsche 918 Spyder gaat net even anders

Elektrische hypercar van Porsche is een mogelijkheid

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer
