Porsche 919 Street voor het eerst getoond

Concepten die niet verder kwamen dan de muren van Stuttgart

Foto('s): PorschePorsche 919 street
Foto('s): PorschePorsche 919 Street
Foto('s): PorschePorsche 919 Street
Foto('s): PorschePorsche 919 Street
Foto('s): PorschePorsche 919 Street
Foto('s): PorschePorsche 919 Street
Porsche 919 street
Porsche 919 Street
Porsche 919 Street
Porsche 919 Street
Porsche 919 Street
Porsche 919 Street

Aanschouw, dit is de viercilinder van Porsche die we wél willen hebben. Je kijkt naar de Porsche 919 Street, een conceptauto die Porsche in 2017 tekende, maar uiteindelijk niet in productie nam. Hij is gebaseerd op de 919 Hybrid, de LMP1-racer van Porsche. De auto combineert een turbogeladen 2,0-liter V4 met een hybride aandrijflijn. Gecombineerd gaat het vermogen richting de 900 pk, op een totaalgewicht van nog geen 900 kilo.

De Porsche 919 Street is het resultaat van het wilde idee om een volbloed raceauto voor de straat te bouwen. Zie het als de Mercedes-AMG One van Porsche. Maar waar Mercedes alleen een racemotor straatlegaal moet zien te krijgen, moet Porsche dat met de volledige auto doen. Een auto waarbij de ontwerpers nooit maar één seconde hebben nagedacht over het gebruik op de straat of het voldoen aan eisen van wetgevers.

Plan B voor de Porsche 919 Street

Uiteindelijk moest Porsche zich gewonnen geven en gingen ze over op plan B, waarbij ze de 919 aanboden aan poenige klanten als raceauto. Maar ook hier bleek de Porsche 919 Street te gecompliceerd voor. Het zou drie kwartier kosten om de V4-motor en de hybride aandrijflijn helemaal op te starten. Dat zou betekenen dat er een team Porsche-monteurs over de wereld gevlogen moeten worden als een klant in zijn 919 wil rijden.

Uiteindelijk schrapte Porsche de 919 Street. Jammer, want deze auto had de geschiedenisboeken in kunnen gaan als een van de beste supercars ooit, dat is haast wel zeker. Als ultiem afscheid van de drievoudige Le Mans-winnaar gaf Porsche wel een stel ingenieurs de vrijheid om het maximale uit de 919 Hybrid-racer te persen. Het resultaat was de 919 Hybrid Evo, een onbeteugelde Le Mans-racer met een honger naar records. Deze Evo is momenteel de snelste auto op de Nürburgring ooit.

Porsche Vision Spyder

Ook mooi: deze Porsche Vision Spyder uit 2019. Het is een soort ode aan de Porsche 550 1500 RS Spyder uit 1954. Productieplannen voor de Vision Spyder zijn er niet geweest. ‘Het studiemodel had als doel om de identiteit van Porsche verder door te ontwikkelen en tal van ideeën voor de toekomst uit te werken – zoals de ultramoderne rolbeugel’, aldus Porsche. Uiteindelijk viel het besluit om de auto niet eens aan het publiek te tonen. Tot nu, dus.

Deze en andere nog onbekende Porsche-concepten staan in het nieuwe boek Porsche Unseen, dat vandaag uitkomt. Je kunt het boek kopen in het Porsche-museum in Zuffenhausen of bestellen met het ISBN-nummer 978-3-667-11980-3.

Reacties
  1. TG zegt op 13 november 2020 om 10:49:

    Jammer van de 919 Street het design is prachtig in vergelijking hun standaard 911 uiterlijk.

    “Het zou drie kwartier kosten om de V4-motor en de hybride aandrijflijn helemaal op te starten.”
    Waarom? vanwege de passing cilinderwand / zuiger

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken