Bekentenis: toen we hoorden dat er gewerkt werd aan een Porsche Cayenne Coupé, trok een rilling over onze rug als een colonne rode Afrikaanse vuurmieren. Nee hè? Na designspookhuizen als de BMW X6/X4, Mercedes GLE/GLC Coupé en Audi Q8, zou ook Porsche het onzinnige met het onpraktische gaan kruisen? Wel: dit zijn de eerste foto’s van die Porsche Cayenne Coupé. En het goede nieuws is: we wensen onszelf niet eens meteen een spontane aanval van chronische grijze staar toe.

Wat moet ik met die Porsche Cayenne Coupé?

Goeie vraag! Geen idee. Wij zijn allang blij dat je hem niet direct met vuur hoeft te doden. Oké: mooi, dat is in ons woordenboek iets heel anders, maar de monstruositeit van de eerder genoemde modellen is de Cayenne tenminste enigszins bespaard gebleven. Porsche claimt dat de Cayenne Coupé het ‘sportiefste model in het segment is’. Ten opzichte van de normale Cayenne is de daklijn van de Coupé 20 millimeter lager. De voorruit staat daardoor ook vlakker. De achterportieren en -schermen zijn uiteraard ook nieuw ontworpen, en hebben de Porsche Cayenne Coupé 18 millimeter breder gemaakt.

Valt er iets van de achterkant of zo?

Nee joh – dat is een actieve spoiler, waar Porsche nogal trots op is. De normale Cayenne was de eerste met zo’n ding, alleen zit ie bij die auto boven de achterruit. De Porsche Cayenne Coupé heeft daar een vaste spoiler, en onderaan de achterruit een actieve. Vanaf 90 km/u komt die tot 135 mm omhoog, en helpt zo de druk op de achteras te verhogen. Downforce, jeweetwel. En ook iets met minder luchtweerstand en efficiency.

En je kunt, als je binnen zit, zelfs naar buiten kijken!

Zeker: zelfs als je omhoog kijkt. Opmerkelijk is dat dat grote glazen panoramadak standaard is. Een normaal dak kost extra – maar is dan ook van carbon. En heeft dan een soort bloedgeul, al zal die wel voor lucht zijn bedoeld. Het dak is een onderdeel van drie ‘lichtgewicht’ pakketten, waartoe bijvoorbeeld ook speciale 22- inch wielen en stoffen ruitjesbekleding behoren. Of, in geval van de Porsche Cayenne Coupé Turbo, een sportuitlaat.

Kun je achterin zitten?

Die daklijn is natuurlijk een stuk lager, maar Porsche zegt van wel. Dit ook omdat je achterin 30 mm lager zit dan in de reguliere Cayenne. Wie niet wil bijbetalen krijgt trouwens twee aparte stoelen, wie wel extra geld overmaakt kan ook een gewone achterbank krijgen. De bagageruimte is 625 liter groot, na wat lichte neerklapwerkzaamheden kun je maximaal 1.540 liter kwijt. Porsche zegt er niet bij hoe veel dat verschilt van de gewone Cayenne, wat doet vermoeden dat het aardig wat is. Dat hebben we dus maar even voor je opgezocht. En jawel: dat scheelt 150 liter minimaal, en 170 maximaal. Tenzij je de Turbo bestelt – dan gaat er nog eens 30 liter af. Maar goed: Bello kan mee. Gewoon goed aanduwen.

Motoren?

Jazeker: twee – zij het niet tegelijkertijd. Je moet kiezen uit de bekende 3.0-liter V6 met 340 pk of de 4.0 V8 Turbo met 550 pk. De eerste sprint naar 100 km/u in 6,0 seconden (indien Sport Chrono-pakket) en topt 243 km/u. Kies voor zo’n lichtgewicht-pakket en je bent 0,1 seconden sneller bij 100 km/u. De Turbo (eigenlijk raar dat hij geen Turbo’s heet, want hij heeft er twee) doet 3,9 seconden over de standaardsprint en doet 286 km/u maximaal. Een S-versie en een Hybrid zullen er op termijn ook vast komen. Prijzen zijn ook al bekend: 124.000 euro voor de gewone en € 207.800 voor de Turbo. De Porsche Cayenne Coupé staat eind mei bij de dealers.

 

Reacties

  • 1scheveninger heeft op 23 maart 2019 geschreven:

    Porsche heeft weer een dieptepunt bereikt met deze koets. Als TG zou zeggen dit is de nieuwe Citroën CX5 zou ik het ook geloven. En dat interieur, komt dat uit een oude Ford Scorpio ofzo? “Ober, kunt u deze vlieg uit mijn soep halen?”

    Reageer
  • Mark heeft op 22 maart 2019 geschreven:

    Auw, foute boel Porsche. Je geeft de lelijkste auto ever (tesla model x) ineens een cool factor.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)