Mercedes GLE Coupé: 1e rij-indruk

TopGear Magazine stapt net uit de nieuwe Mercedes GLE Coupé. In het komende nummer het volledige testverslag, hier vast de hoogtepunten.

Testobject: Mercedes GLE Coupé
Uitvoering: AMG 63 S 4Matic
Locatie: Zuid-Duitsland en Oostenrijk
Weersomstandigheden: droog, zonnig en warm

Wat reden we?
Mercedes' antwoord op de BMW X6. Hij heet GLE Coupé en is dus afgeleid van de 'gewone' GLE, wat de nieuwe naam en uitvoering is van de auto die je beter kent als de M-klasse of ML. 

Beviel het?
Ja! En nee! Je moet namelijk wel even wat wegslikken als je voor hem staat. Recht van voren is hij vooral groot, dik en indrukwekkend, maar dat beeld verandert dramatisch naarmate je meer om hem heen gaat lopen. Schuin van voren lijkt hij helemaal geen achterkant te hebben, waardoor hij er uitziet alsof de designstagiair per ongeluk het kleimodel heeft laten vallen. En profil blijkt hij dan wel een kort achterkantje te hebben, die echter meer wegheeft van een uitgezakte bochel. Het staat je natuurlijk volkomen vrij om iets anders te vinden, maar wij vonden hem om te janken zo lelijk, op het zielige af. Godezijdank heb je daar geen last meer van als je eenmaal bent ingestapt. 

Nog bijzonderheden? 
Alles aan de GLE Coupé is bijzonder, zeker in deze AMG-uitmonstering. De 5,5-liter biturbo V8 beukt er maar liefst 585 pk tegenaan, wat betekent dat je in 4,2 seconden op de 100 km/u zit en onverdroten doordondert naar de afgeregelde top van 250 km/u, of, als je dat wilt, 280 km/u. Verstandsverbijsterend, zeker als je bedenkt dat zo'n coupeetje wel even 2.270 kilo weegt! Bijna nog indrukwekkender is het geluid dat de GLE Coupé hierbij voortbrengt: het dondert, onweert en blaft onophoudelijk, alsof een roedel op volle toeren draaiende Harley-Davidsons aan je trekhaak is blijven plakken. Eigenlijk zit je de helft van de tijd met het schaamrood op de kaken achter het stuur, zo aso is het. Je kunt het geluid ook dempen door de Sport+-knop níet te activeren, maar daar is het weer veel te leuk voor. Luxe-dilemma's, we zijn er dol op. Door een mega-hoeveelheid gripgenererende elektronica is deze AMG ook nog eens verbluffend eenvoudig knalhard door bochten te jagen, zonder dat er van bandengepiep of overhellen sprake is. Zonder meer fenomenaal. 

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom? 
Het begint met de 350d van 258 pk en de 400 (benzine dus) met 333 pk. Die staan vanaf september in de Nederlandse showroom voor respectievelijk 87.995 en 90.595 euro. Een 367 pk sterke AMG 450 is er vanaf 102.995 euro. De volbloed AMG 63 met 557 pk komt op een allesbehalve misselijke 174.595 euro, onze S-uitvoering met 585 pk is nog weer 10 mille duurder. En natuurlijk is het weer geen kunst om die bedragen met enige tienduizenden euro's aan opties te verhogen.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is een in alle opzichten indrukwekkende machine, die Mercedes-AMG (niet Mercedes-Benz! De Duitsers proberen op die manier de AMG's wat meer als een submerk neer te zetten) GLE 63 S Coupé. Zo gruwelijk als zijn uiterlijk is, zo gruwelijk zijn ook zijn prestaties, wat dan wel weer zo consequent is.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken