TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Porsche Cayenne
Uitvoering: Turbo GT
Locatie: Gotland, Zweden
Weersomstandigheden: Droog, warm en best aangenaam eigenlijk

Is dit nou de auto voor mensen die vinden dat de Urus een auto voor YouTubers is?

Ja, of de Porsche 911 GT3 voor mensen die hun vruchtbaarheid onderschat hebben. De Porsche Cayenne Turbo GT deelt veel van zijn techniek met de Lamborghini Urus, maar is wel een stukje sneller. Oh, en ze zijn ongeveer net zo duur. De Turbo GT (die alleen leverbaar is als coupé met twee losse achterzitjes) is bovendien de snelste SUV op de Nürburgring. Het is een SUV die gemaakt is voor circuitwerk.

Een circuit-SUV, dat klinkt nutteloos

Aan ons de taak om daar achter te komen. Porsche haalde ons naar het Zweedse eilandje Gotland. Op het eilandje waar Pippi Langkous is opgenomen, ligt een klein circuitje met de naam Gotland Ring, waarvan het laatste deel pas in mei van dit jaar afgerond is. Porsche omschrijft het als een combinatie van Bilster Berg, Portimão en uiteraard de Nürburgring Nordschleife. Het is een werkelijk fantastische combinatie van hoogteverschillen, blinde bochten, snelle doordraaiers en zelfs een serieuze sprong.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl)

Dus, hoe rijdt de Porsche Cayenne Turbo GT daar?

Toch wel verdraaid goed. Door het gewicht van de auto en het hoge zwaartepunt is het in het begin even wennen. De Porsche Cayenne Turbo GT geeft niet vanaf de eerste seconde hetzelfde vertrouwen als andere sportauto’s, maar per rondje merk je dat je harder kunt. Op een gegeven moment verbaas je je over het tempo dat de SUV van 2.200 kilo vasthoudt in de bochten. En dan is er nog de idiote acceleratie van de 640 pk sterke 4,0-liter V8. De 0-100-tijd is een magere 3,3 seconden.

De Porsche 911 GT3 laten staan, dus?

Nou, zo ver zouden we niet gaan. Hoe potent de Porsche Cayenne Turbo GT ook is, hij zal nooit een 911 kunnen vervangen voor het circuitwerk. De Cayenne is wendbaar en communiceert uitstekend via het stuur, maar de 911 doet alles uiteraard nog even een tweevoud beter. Maar als je dan toch maar één auto moest kiezen en je wilt zo nu en dan het circuit op, dan zou het kunnen. Al vermoeden we dat er maar weinig mensen zijn die hun Turbo GT op het circuit gebruiken.

Waarom koop je hem dan?

Omdat je gewoon de dikste, de snelste en de duurste wilt. Dat lukt redelijk met de Porsche Cayenne Turbo GT. Vanbinnen geeft Porsche hem goudkleurige accenten en buiten monteren ze een centrale uitlaat en koolstofvezel eindstukken op de spoiler. Een ding is wel dat de Cayenne altijd aan de harde kant (ook in de normale rijmodus) is en dat hij altijd uitnodigt om hard door te poken. Een uitknop, die heeft deze Cayenne niet.

Is dat een probleem?

We mochten hem ook even rond het circuit rijden op een eiland waar je veelal niet harder mag dan 70 en 90 km/u. De balletjes bij de Ikea schetsen nogal een verkeerd beeld van de prijzen in Zweden, want de snelheidsboetes zijn wat je noemt pötverdorie hoog. De Cayenne Turbo GT doet constant een beroep op je zelfbeheersing – een strijd die je geheid gaat verliezen. Het kan nog eens een dure hobby gaan zijn.

Hang eens een conclusie aan de Porsche Cayenne Turbo GT?

De Porsche Cayenne Turbo GT is een bloedsnelle en potente machine die zich uitstekend houdt op het circuit. Een echt comfortabele instelling, die heeft ie niet. Een alternatief is de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Deze is ook bloedsnel (en een stukje goedkoper), maar heeft de elektrische modus die wat onthaastender werkt. Deze is dan wel weer minder geschikt voor circuitgebruik, mocht je dat belangrijk vinden bij een SUV.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)