Porsche Panamera Turbo S

We testen de nieuwe Panamera op het circuit van Bilster Berg

Foto('s): PorschePorsche Panamera Turbo S
Foto('s): Porsche
Foto('s): Porsche
Foto('s): Porsche
Foto('s): Porsche
Foto('s): Porsche
Foto('s): PorscheInterieur Porsche Panamera Facelift
Foto('s): PorscheChrono-Klok op dashboard Porsche Panamera Facelift
Foto('s): PorschePorsche Panamera Facelift
Porsche Panamera Turbo S
Interieur Porsche Panamera Facelift
Chrono-Klok op dashboard Porsche Panamera Facelift
Porsche Panamera Facelift

Er is een nieuwe koning onder de Porsche-limo’s. Met de facelift van de Panamera verdween de 680 pk sterke Turbo S E-Hybrid eventjes van het toneel en werd voor het eerst deze puur door benzine aangedreven Porsche Panamera Turbo S geïntroduceerd. Voor de gelegenheid nodigde Porsche ons uit om hun nieuwe vierdeurs vlaggenschip te proberen op een circuit in Duitsland dat in eerste instantie een twijfelachtige keuze lijkt: het compacte, grillige en kronkelige Bilster Berg. Leuk? Ja, natuurlijk – voor zoiets mag je ons ’s nachts op een heel vervelende manier wakker maken, met luchthoorns en emmers water en zo. Maar het is ook vooral interessant.

Wat doet een Porsche Panamera Turbo S op Bilster Berg?

Een auto als de Panamera associeer je met een plek als Bilster Berg zoals een kudde bizons met een smal steegje in Amsterdam: in het geheel niet. Dit is niet een auto die thuishoort op een circuit waar nota bene Donkervoort een speciale editie naar vernoemde. Dát is waarmee je Bilster Berg aanvalt – met iets kleins en wendbaars dat kan omgaan met verrassende bochtencombinaties, heftige verkantingen en plotselinge lastwisselingen. Veel power of niet, aan een grote, zware limousine zul je hier weinig hebben.

Aan de andere kant: dat zou je misschien ook denken van de Nürburgring Nordschleife. En daar werd in juli met deze Porsche Panamera Turbo S toch echt een snelheidsrecord voor ‘executive cars’ neergezet: 7 minuten en 29,81 seconden. Dat is enkele seconden sneller dan – we noemen maar eens wat – een Ferrari 458 Italia. Nee, het leven draait niet om Ringtijden, maar het feit dat de Panamera hier blijkbaar toe in staat is, doet aan kinnen en achter oren krabben.

Lars Kern, de testrijder die tijdens die bewuste recordronde achter het stuur zat, begroet ons op Bilster Berg met wat simpele feitjes. ‘Op de Ring gebruikten we de optionele Michelin Pilot Sport Cup 2-banden’, zegt hij. ‘Hier staan de auto’s op het standaard Pilot Sport 4S-rubber.’ Dan wordt ons verteld dat we het ESP niet uit mogen zetten. Waren we ook niet echt van plan, met dik 2.000 kilo in dit soort bochten. Er volgt een welgemeend ‘veel plezier’ en we rollen een van de meest verraderlijke en uitdagende banen in dit deel van Europa op. Met een auto die de indruk wekt dat we ermee naar een zakenmeeting onderweg zijn.

Alle technologie

Slik. Eerst maar eens de knop op het stuur richting Sport Plus draaien. Zoals elke Porsche met de noemer ‘Turbo S’ beschikt deze Panamera standaard over alle aandrijflijn- en ondersteltechnologieën die het merk aanbiedt. Zaken als PASM-luchtvering, PTV Plus-torque-vectoring, PDCC Sport-rolstabilisatie, achterwielbesturing. Dit alles springt op scherp wanneer we de modusknop omzetten. De pacecar, een 911 Turbo S, gaat op het gas bij het uitkomen van de pitstraat. We volgen ietwat weifelend, maar vastberaden om ons niet te laten kennen.

Nu, achteraf, weten we nog steeds niet goed wat ons is overkomen. We krijgen een lesje ‘natuurkunde volgens Porsche’: een megahatchback die zich gedraagt alsof hij een sportauto is, die zich breeduit in bochten nestelt alsof ze gespreide bedjes zijn en dan z’n vermogen zo hard en effectief op het asfalt laat kletteren dat je zou denken dat ie een hekel aan het spul heeft. De lange carrosserie danst en draait om ons als middelpunt terwijl de stabiliteitscontrole pas ingrijpt als we echt onnozele dingen doen – zoals bijsturen op de top van heuvels om te proberen de Panamera tot onderstuur te verleiden. Dit, krijgen we van Lars te horen, was een van de belangrijkste punten bij het uitgebreide verbeteren van deze nieuwe versie: de neiging tot rechtdoorduwen moest worden geëlimineerd. Nou, missie geslaagd.

Het is een snelheidswapen

De aanpassingen hebben geresulteerd in een verbazingwekkend snelheidswapen. Het verkeerd inschatten van een bocht vraagt slechts een licht liftende beweging van je rechtervoet en een subtiel tikje van de pols: de voor- en achterwielen passen je positie en richting vlekkeloos aan en helpen je terug in het zadel. Het gemak en de stabiliteit zijn een openbaring. Pas na enkele ronden – het is een hete dag – beginnen remmen en banden het te kwaad te krijgen. Toch alle lof voor deze Michelins, die geenszins zo heftig zijn als de Sport Cup 2’s, maar bocht na bocht raad weten met de kilo’s en alle meedogenloze fysicatrucage die de Porsche Panamera Turbo S op ze loslaat.

Met 630 pk en 820 Nm krijgt de Porsche Panamera Turbo S het voor elkaar om sneller te accelereren dan de net aangekondigde, nieuwe Turbo S E-Hybrid, die 70 pk méér heeft (maar ook meer gewicht meezeult). Hij gaat van 0 naar 100 in 3,1 seconden, wat we na onze circuitsessie op een achterafweggetje uitproberen met launch control. Indrukwekkend, zonder meer, maar op de weg is de echte attractie de achteloosheid waarmee de Turbo S presteert. Iemand inhalen is een kwestie van het gaspedaal een derde indrukken: vanuit alle rust en stilte spant de auto zich in een oogwenk aan en vlieg je er voorbij alsof het geen enkele moeite kost.

Heeft Porsche hier een soort van ideale auto gemaakt? Sneller dan nagenoeg alles, zalvend dan wel slopend, praktisch – zeker als Sport Turismo – en verdraaid, tegenwoordig nog beeldschoon ook. Er zijn weinig verbeterpunten te bedenken, en dat is misschien ook precies te bedoeling, aangezien deze Turbo S mogelijk geen vervolg krijgt. Panamera’s zullen in de toekomst vooral hybride zijn.

Korte roem

Nu al is 60 procent van de in Europa verkochte exemplaren een plug-in (in Nederland is het aandeel nog groter). Bij Porsche hebben ze dan ook vooral hoge verwachtingen van de nieuwe Panamera 4S E-Hybrid, een 560 pk sterke mix van V6-turbopower en elektra die tot 54 kilometer in stilte kan voortglijden en daarnaast van 0 naar 100 gaat in een schamele 3,7 seconden. Ook in Nederland wordt dat een hardloper, in tegenstelling tot deze Turbo S. Gegadigden voor een topversie zullen immers altijd voor die 700 pk sterke, nieuwe Turbo S E-Hybrid gaan. Die is 0,1 seconde langzamer naar de 100 km/u, maar ook bijna 50.000 euro goedkoper.

De hegemonie van de Porsche Panamera Turbo S was dus niet lang en niet erg roemrijk. Maar onze korte ervaring op Bilster Berg zorgt dat hij in ieder geval in ons geheugen gegrift staat als het moment waarop Porsches grootste zich écht niets meer aantrok van de aardse beperkingen.

Video: Porsche Panamera Turbo S op Bilster Berg

18
20
Specificaties

Specificaties Porsche Panamera Turbo S (2020)

Motor
3.996 cc
V8 biturbo
630 pk @ 6.000 tpm
820 Nm @ 2.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,1 s
top 315 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,8 l/100 km
289 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.427 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.080 kg
90 l (benzine)
467 / 1.306 l (bagage)
Prijzen
€ 245.500 (NL)
€ 188.745 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws