
Zal er ooit – zo vroeg de wereld zich af – een Cayman zijn die snel genoeg 'mag zijn' om de 911 in de weg te zitten? Jarenlang was het antwoord duidelijk nee; de Cayman kende z'n plek als instap-Porsche en behield een gepaste afstand tot Het Icoon. Tot nu.
Dit is de Porsche Cayman GT4.
In het midden van zijn bonkige lijfje roffelt geen 3,4-liter, maar een 3,8-liter zescilinder boxer die nauw verwant is met de motor uit de 911 Carrera S. Hij spuwt er 385 pk uit, waarmee de GT4 van 0 naar 100 km/u knalt in 4,4 seconden en doorstoomt tot een top van 295 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft ondertussen steken op een brave 10,3 l/100 km. Tussen motor en achterwielen ligt altijd een handgeschakelde zesbak, waarmee het juichfeestje compleet is.
Of toch nog niet helemaal. Het meest opzienbarend aan de GT4 is namelijk niet zijn aandrijflijn, maar zijn onderstel en remmen: die komen regelrecht van de 911 GT3. Z'n ophanging legt de GT4 30 millimeter lager bij de grond dan een standaard Cayman en is mede verantwoordelijk voor een bijzonder rappe Nürburgring-tijd van 7 minuten en 40 seconden. De carrosserie zit vol gaten voor optimale koeling en is voorzien van een grote achterspoiler voor de nodige downforce. Aangezien het een Porsche is, zijn er natuurlijk talloze opties beschikbaar om hem nog verder aan te scherpen: een Sport Chrono-pakket, koolstofvezel kuipstoeltjes, het trackday-klare Club Sport-pakket en koolstof-keramische remmen bijvoorbeeld.
De Cayman GT4 schittert in maart op de autosalon van Genève en zal een maand later te krijgen zijn. De Nederlandse prijs is al bekend, en ook die zit in het vaarwater van de 911: je neemt een GT4 mee vanaf 126.100 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Pas op: op deze dag vindt volgende week weer de beruchte flitsmarathon plaats in Nederland

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Poah: je kunt nu tijdelijk gratis een tractorrijbewijs krijgen, maar je moet wel snel zijn

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek
