
Zal er ooit – zo vroeg de wereld zich af – een Cayman zijn die snel genoeg 'mag zijn' om de 911 in de weg te zitten? Jarenlang was het antwoord duidelijk nee; de Cayman kende z'n plek als instap-Porsche en behield een gepaste afstand tot Het Icoon. Tot nu.
Dit is de Porsche Cayman GT4.
In het midden van zijn bonkige lijfje roffelt geen 3,4-liter, maar een 3,8-liter zescilinder boxer die nauw verwant is met de motor uit de 911 Carrera S. Hij spuwt er 385 pk uit, waarmee de GT4 van 0 naar 100 km/u knalt in 4,4 seconden en doorstoomt tot een top van 295 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft ondertussen steken op een brave 10,3 l/100 km. Tussen motor en achterwielen ligt altijd een handgeschakelde zesbak, waarmee het juichfeestje compleet is.
Of toch nog niet helemaal. Het meest opzienbarend aan de GT4 is namelijk niet zijn aandrijflijn, maar zijn onderstel en remmen: die komen regelrecht van de 911 GT3. Z'n ophanging legt de GT4 30 millimeter lager bij de grond dan een standaard Cayman en is mede verantwoordelijk voor een bijzonder rappe Nürburgring-tijd van 7 minuten en 40 seconden. De carrosserie zit vol gaten voor optimale koeling en is voorzien van een grote achterspoiler voor de nodige downforce. Aangezien het een Porsche is, zijn er natuurlijk talloze opties beschikbaar om hem nog verder aan te scherpen: een Sport Chrono-pakket, koolstofvezel kuipstoeltjes, het trackday-klare Club Sport-pakket en koolstof-keramische remmen bijvoorbeeld.
De Cayman GT4 schittert in maart op de autosalon van Genève en zal een maand later te krijgen zijn. De Nederlandse prijs is al bekend, en ook die zit in het vaarwater van de 911: je neemt een GT4 mee vanaf 126.100 euro.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
