
Zal er ooit – zo vroeg de wereld zich af – een Cayman zijn die snel genoeg 'mag zijn' om de 911 in de weg te zitten? Jarenlang was het antwoord duidelijk nee; de Cayman kende z'n plek als instap-Porsche en behield een gepaste afstand tot Het Icoon. Tot nu.
Dit is de Porsche Cayman GT4.
In het midden van zijn bonkige lijfje roffelt geen 3,4-liter, maar een 3,8-liter zescilinder boxer die nauw verwant is met de motor uit de 911 Carrera S. Hij spuwt er 385 pk uit, waarmee de GT4 van 0 naar 100 km/u knalt in 4,4 seconden en doorstoomt tot een top van 295 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft ondertussen steken op een brave 10,3 l/100 km. Tussen motor en achterwielen ligt altijd een handgeschakelde zesbak, waarmee het juichfeestje compleet is.
Of toch nog niet helemaal. Het meest opzienbarend aan de GT4 is namelijk niet zijn aandrijflijn, maar zijn onderstel en remmen: die komen regelrecht van de 911 GT3. Z'n ophanging legt de GT4 30 millimeter lager bij de grond dan een standaard Cayman en is mede verantwoordelijk voor een bijzonder rappe Nürburgring-tijd van 7 minuten en 40 seconden. De carrosserie zit vol gaten voor optimale koeling en is voorzien van een grote achterspoiler voor de nodige downforce. Aangezien het een Porsche is, zijn er natuurlijk talloze opties beschikbaar om hem nog verder aan te scherpen: een Sport Chrono-pakket, koolstofvezel kuipstoeltjes, het trackday-klare Club Sport-pakket en koolstof-keramische remmen bijvoorbeeld.
De Cayman GT4 schittert in maart op de autosalon van Genève en zal een maand later te krijgen zijn. De Nederlandse prijs is al bekend, en ook die zit in het vaarwater van de 911: je neemt een GT4 mee vanaf 126.100 euro.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
