
Zal er ooit – zo vroeg de wereld zich af – een Cayman zijn die snel genoeg 'mag zijn' om de 911 in de weg te zitten? Jarenlang was het antwoord duidelijk nee; de Cayman kende z'n plek als instap-Porsche en behield een gepaste afstand tot Het Icoon. Tot nu.
Dit is de Porsche Cayman GT4.
In het midden van zijn bonkige lijfje roffelt geen 3,4-liter, maar een 3,8-liter zescilinder boxer die nauw verwant is met de motor uit de 911 Carrera S. Hij spuwt er 385 pk uit, waarmee de GT4 van 0 naar 100 km/u knalt in 4,4 seconden en doorstoomt tot een top van 295 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft ondertussen steken op een brave 10,3 l/100 km. Tussen motor en achterwielen ligt altijd een handgeschakelde zesbak, waarmee het juichfeestje compleet is.
Of toch nog niet helemaal. Het meest opzienbarend aan de GT4 is namelijk niet zijn aandrijflijn, maar zijn onderstel en remmen: die komen regelrecht van de 911 GT3. Z'n ophanging legt de GT4 30 millimeter lager bij de grond dan een standaard Cayman en is mede verantwoordelijk voor een bijzonder rappe Nürburgring-tijd van 7 minuten en 40 seconden. De carrosserie zit vol gaten voor optimale koeling en is voorzien van een grote achterspoiler voor de nodige downforce. Aangezien het een Porsche is, zijn er natuurlijk talloze opties beschikbaar om hem nog verder aan te scherpen: een Sport Chrono-pakket, koolstofvezel kuipstoeltjes, het trackday-klare Club Sport-pakket en koolstof-keramische remmen bijvoorbeeld.
De Cayman GT4 schittert in maart op de autosalon van Genève en zal een maand later te krijgen zijn. De Nederlandse prijs is al bekend, en ook die zit in het vaarwater van de 911: je neemt een GT4 mee vanaf 126.100 euro.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
