Zal er ooit – zo vroeg de wereld zich af – een Cayman zijn die snel genoeg 'mag zijn' om de 911 in de weg te zitten? Jarenlang was het antwoord duidelijk nee; de Cayman kende z'n plek als instap-Porsche en behield een gepaste afstand tot Het Icoon. Tot nu.

Dit is de Porsche Cayman GT4.

In het midden van zijn bonkige lijfje roffelt geen 3,4-liter, maar een 3,8-liter zescilinder boxer die nauw verwant is met de motor uit de 911 Carrera S. Hij spuwt er 385 pk uit, waarmee de GT4 van 0 naar 100 km/u knalt in 4,4 seconden en doorstoomt tot een top van 295 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft ondertussen steken op een brave 10,3 l/100 km. Tussen motor en achterwielen ligt altijd een handgeschakelde zesbak, waarmee het juichfeestje compleet is.

Of toch nog niet helemaal. Het meest opzienbarend aan de GT4 is namelijk niet zijn aandrijflijn, maar zijn onderstel en remmen: die komen regelrecht van de 911 GT3. Z'n ophanging legt de GT4 30 millimeter lager bij de grond dan een standaard Cayman en is mede verantwoordelijk voor een bijzonder rappe Nürburgring-tijd van 7 minuten en 40 seconden. De carrosserie zit vol gaten voor optimale koeling en is voorzien van een grote achterspoiler voor de nodige downforce. Aangezien het een Porsche is, zijn er natuurlijk talloze opties beschikbaar om hem nog verder aan te scherpen: een Sport Chrono-pakket, koolstofvezel kuipstoeltjes, het trackday-klare Club Sport-pakket en koolstof-keramische remmen bijvoorbeeld.

De Cayman GT4 schittert in maart op de autosalon van Genève en zal een maand later te krijgen zijn. De Nederlandse prijs is al bekend, en ook die zit in het vaarwater van de 911: je neemt een GT4 mee vanaf 126.100 euro.

Reacties