
Kan zijn dat je het niet ziet hoor – wij ook niet – maar deze Cayman is echt volledig nieuw. Na de 911 en Boxster stijgt Porsche hiermee tot ongekende hoogtes op het gebied van onzichtbare evolutie. Wat niet wil zeggen dat het niet weer een fantastische auto zal zijn.
De Cayman en Cayman S zijn tot 30 kilo lichter dan hun voorgangers en zo'n 15 procent zuiniger. Ze kregen een langere wielbasis toegewezen (+6 cm), plus forsere velgen en grotere spoorbreedten, waardoor ze de weg nog inniger knuffelen. Ook PASM, Porsches optionele instelbare onderstel, werd verder verfijnd. Ook nieuw: adaptieve cruisecontrole, een Burmester-audiosysteem en – het zou eens tijd worden – keyless go.
De standaard Cayman heeft een 2.9 zescilinder boxermotor met 275 pk en 290 Nm, en sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De S haalt 325 pk en 370 Nm uit 3,4 liter en doet hetzelfde kunstje in 5 seconden rond. De topsnelheden zijn respectievelijk 266 en 283 km/u. Uiteraard kun je beide modellen ook uitrusten met een PDK-versnellingsbak, die van de acceleratietijden 0,1 seconden afsnoept. Wil je nóg 0,2 seconden sneller zijn, bestel dan het Sport Chrono-pakket.
Zuinig en schoon zijn de nieuwe Caymen ook: 8,2 l/100 km en 192 g/km voor de standaard versie (zelfs 7,7 l/100 km en 180 g/km met PDK) is helemaal niet gek. De S doet het met 8,8 l/100 km en 206 g/km (8,0 l/100 km en 188 g/km met PDK) al niet veel slechter. Mede mogelijk gemaakt door elektromechanische stuurbekrachtiging, directe injectie, VarioCam Plus, start/stop en hergebruik van remenergie.
De nieuwe Porsche sportcoupeetjes zijn vanaf maart bij de dealer te vinden en kosten dan 67.000 euro (Cayman) en 81.800 euro (Cayman S). Voor PDK ben je respectievelijk 1.200 en 1.300 euro extra kwijt.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
