
Kan zijn dat je het niet ziet hoor – wij ook niet – maar deze Cayman is echt volledig nieuw. Na de 911 en Boxster stijgt Porsche hiermee tot ongekende hoogtes op het gebied van onzichtbare evolutie. Wat niet wil zeggen dat het niet weer een fantastische auto zal zijn.
De Cayman en Cayman S zijn tot 30 kilo lichter dan hun voorgangers en zo'n 15 procent zuiniger. Ze kregen een langere wielbasis toegewezen (+6 cm), plus forsere velgen en grotere spoorbreedten, waardoor ze de weg nog inniger knuffelen. Ook PASM, Porsches optionele instelbare onderstel, werd verder verfijnd. Ook nieuw: adaptieve cruisecontrole, een Burmester-audiosysteem en – het zou eens tijd worden – keyless go.
De standaard Cayman heeft een 2.9 zescilinder boxermotor met 275 pk en 290 Nm, en sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De S haalt 325 pk en 370 Nm uit 3,4 liter en doet hetzelfde kunstje in 5 seconden rond. De topsnelheden zijn respectievelijk 266 en 283 km/u. Uiteraard kun je beide modellen ook uitrusten met een PDK-versnellingsbak, die van de acceleratietijden 0,1 seconden afsnoept. Wil je nóg 0,2 seconden sneller zijn, bestel dan het Sport Chrono-pakket.
Zuinig en schoon zijn de nieuwe Caymen ook: 8,2 l/100 km en 192 g/km voor de standaard versie (zelfs 7,7 l/100 km en 180 g/km met PDK) is helemaal niet gek. De S doet het met 8,8 l/100 km en 206 g/km (8,0 l/100 km en 188 g/km met PDK) al niet veel slechter. Mede mogelijk gemaakt door elektromechanische stuurbekrachtiging, directe injectie, VarioCam Plus, start/stop en hergebruik van remenergie.
De nieuwe Porsche sportcoupeetjes zijn vanaf maart bij de dealer te vinden en kosten dan 67.000 euro (Cayman) en 81.800 euro (Cayman S). Voor PDK ben je respectievelijk 1.200 en 1.300 euro extra kwijt.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
