Kan zijn dat je het niet ziet hoor – wij ook niet – maar deze Cayman is echt volledig nieuw. Na de 911 en Boxster stijgt Porsche hiermee tot ongekende hoogtes op het gebied van onzichtbare evolutie. Wat niet wil zeggen dat het niet weer een fantastische auto zal zijn.

De Cayman en Cayman S zijn tot 30 kilo lichter dan hun voorgangers en zo'n 15 procent zuiniger. Ze kregen een langere wielbasis toegewezen (+6 cm), plus forsere velgen en grotere spoorbreedten, waardoor ze de weg nog inniger knuffelen. Ook PASM, Porsches optionele instelbare onderstel, werd verder verfijnd. Ook nieuw: adaptieve cruisecontrole, een Burmester-audiosysteem en – het zou eens tijd worden – keyless go.

De standaard Cayman heeft een 2.9 zescilinder boxermotor met 275 pk en 290 Nm, en sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De S haalt 325 pk en 370 Nm uit 3,4 liter en doet hetzelfde kunstje in 5 seconden rond. De topsnelheden zijn respectievelijk 266 en 283 km/u. Uiteraard kun je beide modellen ook uitrusten met een PDK-versnellingsbak, die van de acceleratietijden 0,1 seconden afsnoept. Wil je nóg 0,2 seconden sneller zijn, bestel dan het Sport Chrono-pakket.

Zuinig en schoon zijn de nieuwe Caymen ook: 8,2 l/100 km en 192 g/km voor de standaard versie (zelfs 7,7 l/100 km en 180 g/km met PDK) is helemaal niet gek. De S doet het met 8,8 l/100 km en 206 g/km (8,0 l/100 km en 188 g/km met PDK) al niet veel slechter. Mede mogelijk gemaakt door elektromechanische stuurbekrachtiging, directe injectie, VarioCam Plus, start/stop en hergebruik van remenergie.

De nieuwe Porsche sportcoupeetjes zijn vanaf maart bij de dealer te vinden en kosten dan 67.000 euro (Cayman) en 81.800 euro (Cayman S). Voor PDK ben je respectievelijk 1.200 en 1.300 euro extra kwijt.

Reacties