
De Cayman rijdt alweer een tijdje rond, dus vond Porsche het de hoogste tijd om hem even extra interessant te maken. Op de autoshow van Los Angeles onthullen ze de Cayman R, waarbij R natuurlijk staat voor Retegaaf.
Op zich zijn de wijzigingen ten opzichte van de Cayman S niet heel spectaculair, maar je kent Porsche: het zit ‘m in de details. De 3.4 zescilinder middenmotor levert in de R 330 pk, wat er 10 meer zijn dan in de S. Je kunt ‘m koppelen aan een handgeschakelde zesbak (van 0 naar 100 in 5,0 seconden, top 282 km/u) of een zeventraps PDK (0,1 seconde sneller en 2 km/u langzamer). Als je ‘m met het Sport Chrono-pakket uitrust, doet hij de bekende sprint zelfs in 4,7 seconden.
Debet aan die snelle tijden is ook de gewichtsafname van 55 kilo, waardoor de auto nu slechts 1.295 kilo weegt. Als je wilt, kun je dat nog iets aanscherpen met de speciale lichtgewicht lithium-ionaccu. Ook belangrijk: het uiterlijk. Een verlaagd onderstel (20 mm), 19-inch velgen, een vaste achterspoiler en nog wat frutsels hier en daar zorgen dat je de Cayman R haast blind kunt herkennen. Als je dat zou willen.
Vanaf februari is de Cayman R te koop. De prijs in Duitsland bedraagt net geen 70.000 euro inclusief BTW; de Nederlandse prijs volgt nog.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee
