
De Cayman rijdt alweer een tijdje rond, dus vond Porsche het de hoogste tijd om hem even extra interessant te maken. Op de autoshow van Los Angeles onthullen ze de Cayman R, waarbij R natuurlijk staat voor Retegaaf.
Op zich zijn de wijzigingen ten opzichte van de Cayman S niet heel spectaculair, maar je kent Porsche: het zit ‘m in de details. De 3.4 zescilinder middenmotor levert in de R 330 pk, wat er 10 meer zijn dan in de S. Je kunt ‘m koppelen aan een handgeschakelde zesbak (van 0 naar 100 in 5,0 seconden, top 282 km/u) of een zeventraps PDK (0,1 seconde sneller en 2 km/u langzamer). Als je ‘m met het Sport Chrono-pakket uitrust, doet hij de bekende sprint zelfs in 4,7 seconden.
Debet aan die snelle tijden is ook de gewichtsafname van 55 kilo, waardoor de auto nu slechts 1.295 kilo weegt. Als je wilt, kun je dat nog iets aanscherpen met de speciale lichtgewicht lithium-ionaccu. Ook belangrijk: het uiterlijk. Een verlaagd onderstel (20 mm), 19-inch velgen, een vaste achterspoiler en nog wat frutsels hier en daar zorgen dat je de Cayman R haast blind kunt herkennen. Als je dat zou willen.
Vanaf februari is de Cayman R te koop. De prijs in Duitsland bedraagt net geen 70.000 euro inclusief BTW; de Nederlandse prijs volgt nog.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
