
De Cayman rijdt alweer een tijdje rond, dus vond Porsche het de hoogste tijd om hem even extra interessant te maken. Op de autoshow van Los Angeles onthullen ze de Cayman R, waarbij R natuurlijk staat voor Retegaaf.
Op zich zijn de wijzigingen ten opzichte van de Cayman S niet heel spectaculair, maar je kent Porsche: het zit ‘m in de details. De 3.4 zescilinder middenmotor levert in de R 330 pk, wat er 10 meer zijn dan in de S. Je kunt ‘m koppelen aan een handgeschakelde zesbak (van 0 naar 100 in 5,0 seconden, top 282 km/u) of een zeventraps PDK (0,1 seconde sneller en 2 km/u langzamer). Als je ‘m met het Sport Chrono-pakket uitrust, doet hij de bekende sprint zelfs in 4,7 seconden.
Debet aan die snelle tijden is ook de gewichtsafname van 55 kilo, waardoor de auto nu slechts 1.295 kilo weegt. Als je wilt, kun je dat nog iets aanscherpen met de speciale lichtgewicht lithium-ionaccu. Ook belangrijk: het uiterlijk. Een verlaagd onderstel (20 mm), 19-inch velgen, een vaste achterspoiler en nog wat frutsels hier en daar zorgen dat je de Cayman R haast blind kunt herkennen. Als je dat zou willen.
Vanaf februari is de Cayman R te koop. De prijs in Duitsland bedraagt net geen 70.000 euro inclusief BTW; de Nederlandse prijs volgt nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Tweedehands auto kopen? Dit zijn onze absolute favorieten

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?
