Had iemand tien jaar geleden gevraagd een elektrische supercar uit Kroatië te omschrijven en je had grinnikend iets te horen gekregen over een omgebouwde Skoda met de gerecyclede batterijen uit oude neushaartrimmers en het vermogen van een oude naaimachine.
Rimac begon weliswaar als een garage-project uit Kroatië in 2009, maar is alles behalve een lachertje. Het 400-koppige bedrijf bouwt duizelingwekkende supercars en levert batterijtechniek aan Koenigsegg, Jaguar en Renault. Zelfs de allesvernietigende Aston Martin Valkyrie krijgt batterijspul van de bouwer.
Niet gek ook dat Rimac Automobili de interesse wekte van Porsche. De Duitse autobouwer, die zich zeer binnenkort waagt aan zijn eerste EV, neemt nu een minderheidsaandeel in het bedrijf. Het partnerschap met Porsche ‘is een belangrijkste stap in [Rimacs] strategie om de leidend leverancier van EV-techniek voor autofabrikanten te worden’, zegt CEO Mate Rimac. Porsche noemt de techniek en ideeën van Rimac extreem belovend.
De details van de samenwerking zijn niet bekend. Aan de ene kant heb je een bouwer van de C-Two met 1.914 pk en 2.300 Nm koppel. Aan de andere kant staat een bedrijf met enorm veel ervaring in het bedenken, ontwikkelen, bouwen en verkopen van sportauto’s. Een zeer mooie combinatie. En, belangrijk voor Rimac, Porsche heeft diepe zakken. We kunnen niet wachten op de eerste liefdesbaby’s.
Reacties