
Had iemand tien jaar geleden gevraagd een elektrische supercar uit Kroatië te omschrijven en je had grinnikend iets te horen gekregen over een omgebouwde Skoda met de gerecyclede batterijen uit oude neushaartrimmers en het vermogen van een oude naaimachine.
Rimac begon weliswaar als een garage-project uit Kroatië in 2009, maar is alles behalve een lachertje. Het 400-koppige bedrijf bouwt duizelingwekkende supercars en levert batterijtechniek aan Koenigsegg, Jaguar en Renault. Zelfs de allesvernietigende Aston Martin Valkyrie krijgt batterijspul van de bouwer.
Niet gek ook dat Rimac Automobili de interesse wekte van Porsche. De Duitse autobouwer, die zich zeer binnenkort waagt aan zijn eerste EV, neemt nu een minderheidsaandeel in het bedrijf. Het partnerschap met Porsche ‘is een belangrijkste stap in [Rimacs] strategie om de leidend leverancier van EV-techniek voor autofabrikanten te worden’, zegt CEO Mate Rimac. Porsche noemt de techniek en ideeën van Rimac extreem belovend.
De details van de samenwerking zijn niet bekend. Aan de ene kant heb je een bouwer van de C-Two met 1.914 pk en 2.300 Nm koppel. Aan de andere kant staat een bedrijf met enorm veel ervaring in het bedenken, ontwikkelen, bouwen en verkopen van sportauto’s. Een zeer mooie combinatie. En, belangrijk voor Rimac, Porsche heeft diepe zakken. We kunnen niet wachten op de eerste liefdesbaby’s.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
