
Had iemand tien jaar geleden gevraagd een elektrische supercar uit Kroatië te omschrijven en je had grinnikend iets te horen gekregen over een omgebouwde Skoda met de gerecyclede batterijen uit oude neushaartrimmers en het vermogen van een oude naaimachine.
Rimac begon weliswaar als een garage-project uit Kroatië in 2009, maar is alles behalve een lachertje. Het 400-koppige bedrijf bouwt duizelingwekkende supercars en levert batterijtechniek aan Koenigsegg, Jaguar en Renault. Zelfs de allesvernietigende Aston Martin Valkyrie krijgt batterijspul van de bouwer.
Niet gek ook dat Rimac Automobili de interesse wekte van Porsche. De Duitse autobouwer, die zich zeer binnenkort waagt aan zijn eerste EV, neemt nu een minderheidsaandeel in het bedrijf. Het partnerschap met Porsche ‘is een belangrijkste stap in [Rimacs] strategie om de leidend leverancier van EV-techniek voor autofabrikanten te worden’, zegt CEO Mate Rimac. Porsche noemt de techniek en ideeën van Rimac extreem belovend.
De details van de samenwerking zijn niet bekend. Aan de ene kant heb je een bouwer van de C-Two met 1.914 pk en 2.300 Nm koppel. Aan de andere kant staat een bedrijf met enorm veel ervaring in het bedenken, ontwikkelen, bouwen en verkopen van sportauto’s. Een zeer mooie combinatie. En, belangrijk voor Rimac, Porsche heeft diepe zakken. We kunnen niet wachten op de eerste liefdesbaby’s.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
