
Had iemand tien jaar geleden gevraagd een elektrische supercar uit Kroatië te omschrijven en je had grinnikend iets te horen gekregen over een omgebouwde Skoda met de gerecyclede batterijen uit oude neushaartrimmers en het vermogen van een oude naaimachine.
Rimac begon weliswaar als een garage-project uit Kroatië in 2009, maar is alles behalve een lachertje. Het 400-koppige bedrijf bouwt duizelingwekkende supercars en levert batterijtechniek aan Koenigsegg, Jaguar en Renault. Zelfs de allesvernietigende Aston Martin Valkyrie krijgt batterijspul van de bouwer.
Niet gek ook dat Rimac Automobili de interesse wekte van Porsche. De Duitse autobouwer, die zich zeer binnenkort waagt aan zijn eerste EV, neemt nu een minderheidsaandeel in het bedrijf. Het partnerschap met Porsche ‘is een belangrijkste stap in [Rimacs] strategie om de leidend leverancier van EV-techniek voor autofabrikanten te worden’, zegt CEO Mate Rimac. Porsche noemt de techniek en ideeën van Rimac extreem belovend.
De details van de samenwerking zijn niet bekend. Aan de ene kant heb je een bouwer van de C-Two met 1.914 pk en 2.300 Nm koppel. Aan de andere kant staat een bedrijf met enorm veel ervaring in het bedenken, ontwikkelen, bouwen en verkopen van sportauto’s. Een zeer mooie combinatie. En, belangrijk voor Rimac, Porsche heeft diepe zakken. We kunnen niet wachten op de eerste liefdesbaby’s.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door
