
Het overgrote deel van de automerken schuift alle fiches op EV’s, maar dit betekent niet direct het einde van de handgeschakelde versnellingsbak. Toyota diende vorig jaar al een patent in voor een elektrische auto met een handbak en Stellantis wil ‘de bestuurder meer bij de actie betrekken’ door hem zelf te laten schakelen. Ook in de Porsche 911 moet de handbak zo lang als het kan blijven, vindt Frank Moser.
Moser is de vice-voorzitter van de 911- en 718-lijn bij Porsche. Hij vertelt over de toekomst van de handbak in de 911 aan onder andere The Drive. Volgens het Porsche-kopstuk is de handbak altijd iets wat een 911-klant wilt. ‘Daarom hebben we een 911 T met een handgeschakelde versnellingsbak en nu de 911 S/T met een versnellingspook en dat komt echt doordat klanten een handbak willen.’
Ook een handbak in de elektrische 911?
Volgens Moser wordt er met man en macht gewerkt om de handbakken in ieder geval voor 992-generatie te blijven bouwen. Net als bij de handbak, wil Porsche zo lang mogelijk de 911 blijven bouwen met een verbrandingsmotor. Dit zegt de manager van het Porsche eFuels-team, Karl Dums. Volgens hem moet 80 procent van de Porsche-verkopen in 2030 elektrisch zijn. De 911 krijgt dan nog steeds een benzinemotor.
Wanneer er een volledig elektrische 911 komt, bouwt Porsche dan ook een handbak voor deze generatie? Moser antwoordt: ‘Wat we willen – en dat is de sleutel voor Porsche – is om het authentiek te maken. Daarom weet ik niet of er een manier is voor ons om een handbak in een geëlektrificeerde auto te hebben.’ Misschien eens experimenteren met een tweetraps handbak voor de Taycan?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
