
Het overgrote deel van de automerken schuift alle fiches op EV’s, maar dit betekent niet direct het einde van de handgeschakelde versnellingsbak. Toyota diende vorig jaar al een patent in voor een elektrische auto met een handbak en Stellantis wil ‘de bestuurder meer bij de actie betrekken’ door hem zelf te laten schakelen. Ook in de Porsche 911 moet de handbak zo lang als het kan blijven, vindt Frank Moser.
Moser is de vice-voorzitter van de 911- en 718-lijn bij Porsche. Hij vertelt over de toekomst van de handbak in de 911 aan onder andere The Drive. Volgens het Porsche-kopstuk is de handbak altijd iets wat een 911-klant wilt. ‘Daarom hebben we een 911 T met een handgeschakelde versnellingsbak en nu de 911 S/T met een versnellingspook en dat komt echt doordat klanten een handbak willen.’
Ook een handbak in de elektrische 911?
Volgens Moser wordt er met man en macht gewerkt om de handbakken in ieder geval voor 992-generatie te blijven bouwen. Net als bij de handbak, wil Porsche zo lang mogelijk de 911 blijven bouwen met een verbrandingsmotor. Dit zegt de manager van het Porsche eFuels-team, Karl Dums. Volgens hem moet 80 procent van de Porsche-verkopen in 2030 elektrisch zijn. De 911 krijgt dan nog steeds een benzinemotor.
Wanneer er een volledig elektrische 911 komt, bouwt Porsche dan ook een handbak voor deze generatie? Moser antwoordt: ‘Wat we willen – en dat is de sleutel voor Porsche – is om het authentiek te maken. Daarom weet ik niet of er een manier is voor ons om een handbak in een geëlektrificeerde auto te hebben.’ Misschien eens experimenteren met een tweetraps handbak voor de Taycan?
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
