Het overgrote deel van de automerken schuift alle fiches op EV’s, maar dit betekent niet direct het einde van de handgeschakelde versnellingsbak. Toyota diende vorig jaar al een patent in voor een elektrische auto met een handbak en Stellantis wil ‘de bestuurder meer bij de actie betrekken’ door hem zelf te laten schakelen. Ook in de Porsche 911 moet de handbak zo lang als het kan blijven, vindt Frank Moser.
Moser is de vice-voorzitter van de 911- en 718-lijn bij Porsche. Hij vertelt over de toekomst van de handbak in de 911 aan onder andere The Drive. Volgens het Porsche-kopstuk is de handbak altijd iets wat een 911-klant wilt. ‘Daarom hebben we een 911 T met een handgeschakelde versnellingsbak en nu de 911 S/T met een versnellingspook en dat komt echt doordat klanten een handbak willen.’
Ook een handbak in de elektrische 911?
Volgens Moser wordt er met man en macht gewerkt om de handbakken in ieder geval voor 992-generatie te blijven bouwen. Net als bij de handbak, wil Porsche zo lang mogelijk de 911 blijven bouwen met een verbrandingsmotor. Dit zegt de manager van het Porsche eFuels-team, Karl Dums. Volgens hem moet 80 procent van de Porsche-verkopen in 2030 elektrisch zijn. De 911 krijgt dan nog steeds een benzinemotor.
Wanneer er een volledig elektrische 911 komt, bouwt Porsche dan ook een handbak voor deze generatie? Moser antwoordt: ‘Wat we willen – en dat is de sleutel voor Porsche – is om het authentiek te maken. Daarom weet ik niet of er een manier is voor ons om een handbak in een geëlektrificeerde auto te hebben.’ Misschien eens experimenteren met een tweetraps handbak voor de Taycan?
Reacties