
Toen de Macan enige tijd geleden zijn facelift kreeg, was hij een tijdlang alleen als viercilinder te krijgen. Dat was raar. Toen kwam een snellere S met V6, maar nog geen Turbo. Dat was ook raar. Maar nu is de nieuwe Porsche Macan Turbo er dan toch – en hij brengt meer power mee.
De 3,6-liter twin-turbo V6 uit de vorige Porsche Macan Turbo maakt plaats voor een 2,9-liter unit – een ‘hot V’ met de turbo’s tussen de cilinderbanken. Dit zorgt voor een betere respons, zoals de Panamera, Cayenne en Audi RS 4 kunnen beamen. Want zij kregen diezelfde motor al eerder.
Porsche Macan Turbo: de cijfers
Ondanks de 0,7 liter kleinere inhoud is het vermogen omhooggegaan van 400 naar 440 pk. Dat betekent dat de 0-100-sprint iets sneller gaat: in 4,3 seconden in plaats van 4,6, met een beetje hulp van launch control en het Sport Chrono-pakket. Dat laatste is natuurlijk een optie. We hebben het hier immers wel over een Porsche.
Wel standaard zijn de betere, mooiere remmen. Beter omdat de stalen schijven worden gecoat in tungsten, wat ze meer slijtvast maakt, de remweg korter maakt en zorgt voor minder stof op je chique velgen. En mooier, omdat die coating ze een spiegelachtige glans geeft. Wauw.
Uiterlijke kenmerken
Macan-spotters, als die bestaan, kunnen de topversie herkennen aan de nieuwe luchtinlaten in de voorbumper. Ook is er een dubbele dakspoiler, wat vetter klinkt dan het is. Binnenin vind je uitgebreid verstelbare elektrische stoelen, een beter touchscreen (zoals bij andere facelift-Macans) en uiteraard ruim plek voor vijf.
De Porsche Macan Turbo is de goedkoopste manier om iets uit Zuffenhausen te rijden waar ‘Turbo’ op staat. In Nederland kost ie 136.300 euro; Belgen hebben ‘m mee vanaf 95.300 euro. Hij is daarmee een flinke slok goedkoper dan onze favoriete semi-compacte beuk-SUV, de Mercedes-AMG GLC 63 S. Maar die is dan ook nog eens ruim 60 pk sterker. En klinkt als een onweersbui die met blote voeten op een blokje Lego is gaan staan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Porsche Macan Turbo review: Hoe rijdt de eerste volledig elektrische Macan?

Porsche Macan Turbo 1e rij-indruk: Hoe rijdt de elektrische Macan?

Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?
