De nieuwe Porsche Panamera: dit is hem!

Daar is hij dan: de nieuwe Porsche Panamera. Het heeft 7 jaar geduurd, maar hij is wel lekker opgedroogd

De vorige Porsche Panamera was een vrij lomp en lelijk ding. De nieuwe is nog beter opgedroogd dan dat ene meisje/jongetje waaraan je – achteraf bezien – net wat meer aandacht had moeten geven in de brugklas. De tweede generatie Panamera oogt een stuk slanker en zeker het achterkantje komt een stuk beter uit de verf. We durven het te stellen: de nieuwe Porsche Panamera is mooi! Je zou het dan ook niet zeggen, maar de vierdeurs Porsche is gegroeid: hij is 5,05 meter lang (+3,4 centimeter) 1,94 meter breed (+0,6 centimeter) en 1,42 meter hoog (+0,5 centimeter). De wielbasis bedraagt 2,95 meter (+3 centimeter).

Porsche Panamera Shooting Brake

De Panamera staat op een compleet nieuw platform, dat ook de basis zal vormen voor een Shooting Brake-variant. Van die laatste zijn helaas nog geen foto’s. Voor nu zijn er drie motoren waaruit je kunt kiezen. De Panamera Turbo heeft een 4,0-liter V8 biturbo met een vermogen van 550 pk en 770 Nm koppel. Daarmee accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden (3,6 seconden met Sport Chrono-pakket) en haalt hij een topsnelheid van 306 km/u. Hij is bovendien een stuk zuiniger dan de oude 4,8-liter V8 zonder turbo’s.

De V6 is ook weer van de partij, nu met 440 pk en 550 Nm koppel dankzij twee turbo’s. Dit vertaalt zich in een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden (4,2 met Sport Chrono). De nieuwe Panamera 4S Diesel heeft een V8 met een vermogen van 422 pk en een koppel van 850 Nm. Daarmee is het de krachtigste diesel die Porsche ooit leverde. Het bekende sprintje doet hij in 4,5 seconden (4,3 met Sport Chrono).

Achterasbesturing, zoals al eerder toegepast op de 918 Spyder en 911 Turbo, is nu ook beschikbaar voor de Panamera. En natuurlijk kun je kiezen voor luchtvering.

Het interieur oogt bij de eerste aanblik al twintig keer geavanceerder dan het oude. De batterij aan knopjes in de middenconsole is verdwenen en een overzichtelijk paneel is ervoor in de plaats gekomen. Het instrumentarium is deels digitaal en zal functionaliteiten delen met Audi’s virtual cockpit. Tussen de twee displays is een analoge toerenteller opgenomen – een hommage aan de Porsche 356 A uit 1955. Logisch (nee, niet echt). Ook achterin mogen passagiers spelen met een display, bijvoorbeeld om de temperatuur in te stellen.

Vanafprijzen Porsche Panamera

  • Panamera 4S – 133.800 euro
  • Panamera 4S Diesel – 143.400 euro
  • Panamera Turbo – 187.900 euro

Net op tijd voor de rest van de pers eroverheen kukelt: de nieuwe #Porsche #Panamera in vol ornaat. Mooi? Mooi!

A photo posted by TopGear Nederland (@topgear.nl) on

Daar is ie! Komt o.a. met biturbo V6 (440 pk) en biturbodiesel V8… Zo meer plaatjes! #Porsche #Panamera

A photo posted by TopGear Nederland (@topgear.nl) on

Reacties
  1. Koen Prud'homme van Reine zegt op 18 juli 2016 om 18:42:

    Het is opeens gewoon een erg mooie auto, een hele hele hele grote verbetering.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken