
Testobject: Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Uitvoering: 4 E-Hybrid
Locatie: Kaapstad, Zuid-Afrika
Weersomstandigheden: warm en droog
Lekker voor jullie, maar die Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft 22% bijtelling, dat wil je toch niet?
Ja, nee, klopt. Het bijtellingsvoordeel waardoor half Nederland in een Outlander kroop is verdwenen. Maar! Een hybride blijft natuurlijk wel zuiniger dan een vergelijkbaar model op benzine, en dat betekent dat je minder BPM hoeft te betalen. In Nederland dan. Hier kost een nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid 116.110 euro (110.957 in België). 462 pk (van de V6 én batterijen), van 0 naar 100 in 4,6 seconden en een top van 278 km/u. We pakken er een Panamera 4S bij: ook een V6, nu met 440 pk. Van 0 naar 100 in 4,2 seconden (met Porsches vermaarde pakketje waarin launchcontrol zit) en een top van 289 km/u. De prijs van dat model? 138.600 euro, in Nederland (en in België, waar dat BPM-voordeel er klaarblijkelijk niet is, kost de 4S 116.523 euro).
Dus de Hybrid heeft 22 pk meer en is bijna 38 mille goedkoper, maar ook minder snel?
Helemaal goed. Die hybride Panamera heeft een leeggewicht van 2.170 kilo terwijl de 4S ‘slechts’ 1.870 op de weegschaal aangeeft. Dus die hybride sleept 300 kilo meer mee waardoor ie 0,4 seconden trager is van 0 naar 100 en een iets lagere top heeft.
Marginale prestatieverschillen, je moet dus gewoon die Hybrid kopen?
Wij zouden het zeker overwegen. Porsche geeft aan dat ie zo’n 50 kilometer elektrisch rijdt – laten dat er maximaal 35 in de echte wereld zijn; het scheelt toch een beetje tanken. Je torst alleen 300 kilo meer mee en dat voel je wel.
Vertel, rijdt ie beroerd dan?
Welnee, maar wel iets minder scherp. Hij heeft enorme remmen om de massa te stoppen, en dat gaat prima. Maar duik een paar bochten in en je voelt dat ie flink zwaarder is, een ander zwaartepunt heeft (niet per se lager voor je gevoel, al zou je dat wel denken) en zich minder strak laat sturen. In vergelijking met andere Panamera’s dan hè. Dus hij rijdt echt meer dan prima.
Lees de complete rijtest van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid in TopGear nummer 141, dat op 16 februari verschijnt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Porsche presenteert binnenkort een compleet nieuwe Panamera: dit is wat we nu al weten

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera
