
Testobject: Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Uitvoering: 4 E-Hybrid
Locatie: Kaapstad, Zuid-Afrika
Weersomstandigheden: warm en droog
Lekker voor jullie, maar die Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft 22% bijtelling, dat wil je toch niet?
Ja, nee, klopt. Het bijtellingsvoordeel waardoor half Nederland in een Outlander kroop is verdwenen. Maar! Een hybride blijft natuurlijk wel zuiniger dan een vergelijkbaar model op benzine, en dat betekent dat je minder BPM hoeft te betalen. In Nederland dan. Hier kost een nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid 116.110 euro (110.957 in België). 462 pk (van de V6 én batterijen), van 0 naar 100 in 4,6 seconden en een top van 278 km/u. We pakken er een Panamera 4S bij: ook een V6, nu met 440 pk. Van 0 naar 100 in 4,2 seconden (met Porsches vermaarde pakketje waarin launchcontrol zit) en een top van 289 km/u. De prijs van dat model? 138.600 euro, in Nederland (en in België, waar dat BPM-voordeel er klaarblijkelijk niet is, kost de 4S 116.523 euro).
Dus de Hybrid heeft 22 pk meer en is bijna 38 mille goedkoper, maar ook minder snel?
Helemaal goed. Die hybride Panamera heeft een leeggewicht van 2.170 kilo terwijl de 4S ‘slechts’ 1.870 op de weegschaal aangeeft. Dus die hybride sleept 300 kilo meer mee waardoor ie 0,4 seconden trager is van 0 naar 100 en een iets lagere top heeft.
Marginale prestatieverschillen, je moet dus gewoon die Hybrid kopen?
Wij zouden het zeker overwegen. Porsche geeft aan dat ie zo’n 50 kilometer elektrisch rijdt – laten dat er maximaal 35 in de echte wereld zijn; het scheelt toch een beetje tanken. Je torst alleen 300 kilo meer mee en dat voel je wel.
Vertel, rijdt ie beroerd dan?
Welnee, maar wel iets minder scherp. Hij heeft enorme remmen om de massa te stoppen, en dat gaat prima. Maar duik een paar bochten in en je voelt dat ie flink zwaarder is, een ander zwaartepunt heeft (niet per se lager voor je gevoel, al zou je dat wel denken) en zich minder strak laat sturen. In vergelijking met andere Panamera’s dan hè. Dus hij rijdt echt meer dan prima.
Lees de complete rijtest van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid in TopGear nummer 141, dat op 16 februari verschijnt.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)
