Porsche Panamera 4 E-Hybrid: 1e rij-indruk

TopGear reed met een vol opgeladen Porsche Panamera 4 E-Hybrid een dag door Zuid-Afrika – je moet toch ergens heen – om een eerste rij-indruk op te doen

Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Testobject: Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Uitvoering: 4 E-Hybrid
Locatie: Kaapstad, Zuid-Afrika
Weersomstandigheden: warm en droog

Lekker voor jullie, maar die Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft 22% bijtelling, dat wil je toch niet?

Ja, nee, klopt. Het bijtellingsvoordeel waardoor half Nederland in een Outlander kroop is verdwenen. Maar! Een hybride blijft natuurlijk wel zuiniger dan een vergelijkbaar model op benzine, en dat betekent dat je minder BPM hoeft te betalen. In Nederland dan. Hier kost een nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid 116.110 euro (110.957 in België). 462 pk (van de V6 én batterijen), van 0 naar 100 in 4,6 seconden en een top van 278 km/u. We pakken er een Panamera 4S bij: ook een V6, nu met 440 pk. Van 0 naar 100 in 4,2 seconden (met Porsches vermaarde pakketje waarin launchcontrol zit) en een top van 289 km/u. De prijs van dat model? 138.600 euro, in Nederland (en in België, waar dat BPM-voordeel er klaarblijkelijk niet is, kost de 4S 116.523 euro).

Dus de Hybrid heeft 22 pk meer en is bijna 38 mille goedkoper, maar ook minder snel?

Helemaal goed. Die hybride Panamera heeft een leeggewicht van 2.170 kilo terwijl de 4S ‘slechts’ 1.870 op de weegschaal aangeeft. Dus die hybride sleept 300 kilo meer mee waardoor ie 0,4 seconden trager is van 0 naar 100 en een iets lagere top heeft.

Marginale prestatieverschillen, je moet dus gewoon die Hybrid kopen?

Wij zouden het zeker overwegen. Porsche geeft aan dat ie zo’n 50 kilometer elektrisch rijdt – laten dat er maximaal 35 in de echte wereld zijn; het scheelt toch een beetje tanken. Je torst alleen 300 kilo meer mee en dat voel je wel.

Vertel, rijdt ie beroerd dan?

Welnee, maar wel iets minder scherp. Hij heeft enorme remmen om de massa te stoppen, en dat gaat prima. Maar duik een paar bochten in en je voelt dat ie flink zwaarder is, een ander zwaartepunt heeft (niet per se lager voor je gevoel, al zou je dat wel denken) en zich minder strak laat sturen. In vergelijking met andere Panamera’s dan hè. Dus hij rijdt echt meer dan prima.

Lees de complete rijtest van de Porsche Panamera 4 E-Hybrid in TopGear nummer 141, dat op 16 februari verschijnt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken