
Je kijkt naar de Porsche Panamera E-Hybrid, de plug-in hybride versie van de vijfdeurs-911. Een V6-benzinemotor en een elektromotor zorgen samen voor een systeemvermogen van 462 pk.
‘De Panamera E-Hybrid maakt gebruik van een hybridestrategie gebaseerd op die van de 918 Spyder’, weet Porsche ons te vertellen. Een knap staaltje marketinggeblaat om te vertellen dat de elektromotor nu permanent meewerkt met de benzinemotor. Bij de vorige Panamera ging de elektromotor pas meewerken als je het gaspedaal voor 80 procent indrukte. Het grote verschil met de vorige generatie is dat Porsche nu de elektropower toepast om de performance te verhogen, in plaats van supergroen te zijn. De remklauwen zijn nog wel heel groen, gelukkig.
Zoals het gros van de oplaadbare hybrides rijdt de Porsche Panamera E-Hybrid volgens de testen 50 kilometer volledig elektrisch. In de praktijk zal dit – net als bij alle andere PHEVs – zo’n 30 kilometer zijn. De accu is 14,1 kWh groot en is in 5,8 uur opgeladen. Met een optionele on-board-lader kost het maar 3,6 uur.
Wat verbruikt de Porsche Panamera E-Hybrid?
Ondanks dat Porsche nu focust op E-Performance, is de Panamera E-Hybrid nog wel zuinig. De CO2-uitstoot is slechts 56 gram per kilometer en het verbruik is slechts 2,5 l/100 km. Volgens de officiële testen dan, als je altijd netjes oplaadt en niet ver rijdt, zal je geen druppel benzine verbruiken. Ga je ermee over de Autobahn blaffen zonder op te laden, tsja. Dat kan de Porsche Panamera E-Hybrid overigens prima, de topsnelheid ligt dankzij hulp van de elektromotor op 278 km/u. Op topsnelheid wordt de accu ook zo snel mogelijk opgeladen. De officiële naam is overigens Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Dat viertje duidt op vierwielaandrijving.
In 4,6 seconden zit de stekker-Panamera op 100 km/u. De E-Hybrid maakt net als zijn broertjes gebruik van een achttraps-PDK. Porsche doet gelukkig niet mee aan die CVT-onzin. De Panamera E-Hybrid is nu te bestellen bij de Nederlandse Porsche-dealers voor prijzen vanaf 114.700 euro. De levering start in april 2017.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Porsche presenteert binnenkort een compleet nieuwe Panamera: dit is wat we nu al weten

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Mag je eigenlijk blijven rijden als het oranje motorlampje brandt? En wat betekent het?

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom er vanaf volgende week mysterieuze camera’s verschijnen langs de snelwegen (die geen flitsers zijn)

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera
