
Je kijkt naar de Porsche Panamera E-Hybrid, de plug-in hybride versie van de vijfdeurs-911. Een V6-benzinemotor en een elektromotor zorgen samen voor een systeemvermogen van 462 pk.
‘De Panamera E-Hybrid maakt gebruik van een hybridestrategie gebaseerd op die van de 918 Spyder’, weet Porsche ons te vertellen. Een knap staaltje marketinggeblaat om te vertellen dat de elektromotor nu permanent meewerkt met de benzinemotor. Bij de vorige Panamera ging de elektromotor pas meewerken als je het gaspedaal voor 80 procent indrukte. Het grote verschil met de vorige generatie is dat Porsche nu de elektropower toepast om de performance te verhogen, in plaats van supergroen te zijn. De remklauwen zijn nog wel heel groen, gelukkig.
Zoals het gros van de oplaadbare hybrides rijdt de Porsche Panamera E-Hybrid volgens de testen 50 kilometer volledig elektrisch. In de praktijk zal dit – net als bij alle andere PHEVs – zo’n 30 kilometer zijn. De accu is 14,1 kWh groot en is in 5,8 uur opgeladen. Met een optionele on-board-lader kost het maar 3,6 uur.
Wat verbruikt de Porsche Panamera E-Hybrid?
Ondanks dat Porsche nu focust op E-Performance, is de Panamera E-Hybrid nog wel zuinig. De CO2-uitstoot is slechts 56 gram per kilometer en het verbruik is slechts 2,5 l/100 km. Volgens de officiële testen dan, als je altijd netjes oplaadt en niet ver rijdt, zal je geen druppel benzine verbruiken. Ga je ermee over de Autobahn blaffen zonder op te laden, tsja. Dat kan de Porsche Panamera E-Hybrid overigens prima, de topsnelheid ligt dankzij hulp van de elektromotor op 278 km/u. Op topsnelheid wordt de accu ook zo snel mogelijk opgeladen. De officiële naam is overigens Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Dat viertje duidt op vierwielaandrijving.
In 4,6 seconden zit de stekker-Panamera op 100 km/u. De E-Hybrid maakt net als zijn broertjes gebruik van een achttraps-PDK. Porsche doet gelukkig niet mee aan die CVT-onzin. De Panamera E-Hybrid is nu te bestellen bij de Nederlandse Porsche-dealers voor prijzen vanaf 114.700 euro. De levering start in april 2017.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
