
Je kijkt naar de Porsche Panamera E-Hybrid, de plug-in hybride versie van de vijfdeurs-911. Een V6-benzinemotor en een elektromotor zorgen samen voor een systeemvermogen van 462 pk.
‘De Panamera E-Hybrid maakt gebruik van een hybridestrategie gebaseerd op die van de 918 Spyder’, weet Porsche ons te vertellen. Een knap staaltje marketinggeblaat om te vertellen dat de elektromotor nu permanent meewerkt met de benzinemotor. Bij de vorige Panamera ging de elektromotor pas meewerken als je het gaspedaal voor 80 procent indrukte. Het grote verschil met de vorige generatie is dat Porsche nu de elektropower toepast om de performance te verhogen, in plaats van supergroen te zijn. De remklauwen zijn nog wel heel groen, gelukkig.
Zoals het gros van de oplaadbare hybrides rijdt de Porsche Panamera E-Hybrid volgens de testen 50 kilometer volledig elektrisch. In de praktijk zal dit – net als bij alle andere PHEVs – zo’n 30 kilometer zijn. De accu is 14,1 kWh groot en is in 5,8 uur opgeladen. Met een optionele on-board-lader kost het maar 3,6 uur.
Wat verbruikt de Porsche Panamera E-Hybrid?
Ondanks dat Porsche nu focust op E-Performance, is de Panamera E-Hybrid nog wel zuinig. De CO2-uitstoot is slechts 56 gram per kilometer en het verbruik is slechts 2,5 l/100 km. Volgens de officiële testen dan, als je altijd netjes oplaadt en niet ver rijdt, zal je geen druppel benzine verbruiken. Ga je ermee over de Autobahn blaffen zonder op te laden, tsja. Dat kan de Porsche Panamera E-Hybrid overigens prima, de topsnelheid ligt dankzij hulp van de elektromotor op 278 km/u. Op topsnelheid wordt de accu ook zo snel mogelijk opgeladen. De officiële naam is overigens Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Dat viertje duidt op vierwielaandrijving.
In 4,6 seconden zit de stekker-Panamera op 100 km/u. De E-Hybrid maakt net als zijn broertjes gebruik van een achttraps-PDK. Porsche doet gelukkig niet mee aan die CVT-onzin. De Panamera E-Hybrid is nu te bestellen bij de Nederlandse Porsche-dealers voor prijzen vanaf 114.700 euro. De levering start in april 2017.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)
