Je kijkt naar de Porsche Panamera E-Hybrid, de plug-in hybride versie van de vijfdeurs-911. Een V6-benzinemotor en een elektromotor zorgen samen voor een systeemvermogen van 462 pk.
‘De Panamera E-Hybrid maakt gebruik van een hybridestrategie gebaseerd op die van de 918 Spyder’, weet Porsche ons te vertellen. Een knap staaltje marketinggeblaat om te vertellen dat de elektromotor nu permanent meewerkt met de benzinemotor. Bij de vorige Panamera ging de elektromotor pas meewerken als je het gaspedaal voor 80 procent indrukte. Het grote verschil met de vorige generatie is dat Porsche nu de elektropower toepast om de performance te verhogen, in plaats van supergroen te zijn. De remklauwen zijn nog wel heel groen, gelukkig.
Zoals het gros van de oplaadbare hybrides rijdt de Porsche Panamera E-Hybrid volgens de testen 50 kilometer volledig elektrisch. In de praktijk zal dit – net als bij alle andere PHEVs – zo’n 30 kilometer zijn. De accu is 14,1 kWh groot en is in 5,8 uur opgeladen. Met een optionele on-board-lader kost het maar 3,6 uur.
Wat verbruikt de Porsche Panamera E-Hybrid?
Ondanks dat Porsche nu focust op E-Performance, is de Panamera E-Hybrid nog wel zuinig. De CO2-uitstoot is slechts 56 gram per kilometer en het verbruik is slechts 2,5 l/100 km. Volgens de officiële testen dan, als je altijd netjes oplaadt en niet ver rijdt, zal je geen druppel benzine verbruiken. Ga je ermee over de Autobahn blaffen zonder op te laden, tsja. Dat kan de Porsche Panamera E-Hybrid overigens prima, de topsnelheid ligt dankzij hulp van de elektromotor op 278 km/u. Op topsnelheid wordt de accu ook zo snel mogelijk opgeladen. De officiële naam is overigens Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Dat viertje duidt op vierwielaandrijving.
In 4,6 seconden zit de stekker-Panamera op 100 km/u. De E-Hybrid maakt net als zijn broertjes gebruik van een achttraps-PDK. Porsche doet gelukkig niet mee aan die CVT-onzin. De Panamera E-Hybrid is nu te bestellen bij de Nederlandse Porsche-dealers voor prijzen vanaf 114.700 euro. De levering start in april 2017.
Reacties