Net als bij de Cayenne zat dit moment er ook bij de Panamera aan te komen: het is tijd voor een slappere instapversie om de verkopen flink op te krikken. Gelukkig is dit nog maar de 3.6 V6 benzineversie, maar we vrezen op termijn voor een 2.0 TDI.

Met de zespitter heeft de Panamerarijder 300 pk en 400 Nm om mee te spelen. Bij de gewone Panamera worden die naar de achterwielen gestuurd; bij de Panamera 4 natuurlijk naar allevier de wielen. Beide Panamera’s zijn uitgerust met een milieuknuffelend start/stopsysteem, en met Porsches dubbelkoppelbak PDK (standaard op de 4WD-versie) zijn ze meteen extra zuinig: respectievelijk verbruiken ze 9,3 l/100 km en 9,6 l/100 km. Mocht je dat nog teveel vinden, dan zijn er optionele 19 inch wielen met ecobanden. Geloof het of niet, dit schijnt goed te zijn voor een verbruik dat nog eens 0,2 l/100 km lager ligt. CO2-cijfertjes: 213 en 220 g/km, lang niet gek.

De basis-Panamera’s staan voor de verandering niet in Genève, maar op 23 april op de autoshow van Beijing. Vanaf mei zijn ze verkrijgbaar; prijzen beginnen bij 63.600 euro exclusief belastingen. Reken in Nederland maar op een tonnetje dus.

Reacties