Het aanbod aan uitvoeringen van de Porsche Panamera zorgt voor keuzestress zonder dat je ook maar de intentie hebt om een Panamera te bestellen. We hebben ze even nageteld, maar je kunt op dit moment bij de Nederlandse en Belgische Porsche-dealer kiezen uit 25 verschillende Panamera’s. Bij die lading ‘vierdeurs sportsedans’ komt binnenkort weer een stortvloed aan auto’s. Porsche laat weten dat de prototypes van de compleet nieuwe Panamera bijna klaar zijn voor de onthulling van het model dat in de verkoop gaat.

De Porsche Panamera prototypes zijn al over de hele wereld gevlogen voor uiteenlopende tests. Marcel Hönemann is als test-engineer nauw betrokken geweest bij de proeven die de Panamera heeft moeten doorstaan. Volgens Hönemann moet de nieuwe Porsche vooral uitblinken op het vlak van ‘prestaties, comfort en geluid’. Klinkt inderdaad wel als een Panamera.

Vier verschillende hybride Panamera’s

De keuzestress waar we het eerder over hadden, zal bij de nieuwe Panamera niet anders zijn. Waar het vorige model nog drie verschillende hybride aandrijflijnen had, voegt Porsche er bij de nieuwe sedan nog eentje bij. Die nieuwe is trouwens een PHEV. Over specificaties en prestaties praat Porsche nog niet. Het merk verklapt wel dat de energie wordt geleverd door een 25,9-kWh hoogspanningsaccu.

Porsche Panamera prototypes (2023)

Thomas Friemuth is het baas van de Panamera-lijn. Het moeten vast intense, maar ook interessante weken voor hem zijn. Hij praat je nog even bij over de aanstaande hybride Panamera’s: ‘In alle E-Hybrid-modellen verhogen we de elektrische prestaties van de Panamera op het gebied van rijdynamiek, elektrische actieradius en laadsnelheid. Puur elektrisch reden we tijdens onze tests tot zeventig procent verder dan met zijn voorganger.’

Porsche Panamera krijgt een nieuwe PDK-versnellingsbak

Naast een grotere batterij krijgt de hybride Panamera ook een nieuwe, sterkere elektromotor. Deze motor is helemaal geïntegreerd in het transmissiehuis van de nieuwe PDK-bak. De nieuwe versnellingsbak moet zorgen voor ‘hogere aandrijf- en recuperatieprestaties’ en is ook nog eens lichter. Verder verzekert Porsche ons ervan dat alle aandrijflijnen van de nieuwe Panamera zijn voorbereid op toekomstige emissienormen.

Ook moeten we het nog even hebben over het onderstel. Alle nieuwe Panamera’s krijgen straks een semi-actief onderstel met nieuwe schokdempers met twee kleppen die onafhankelijk van elkaar kunnen werken. Daarnaast is er een optioneel chassis met actieve dempers. Een primeur voor de Panamera. Schijnbaar gedragen beide onderstellen zich goed op ‘de klinkers van de haven van Barcelona’, maar ook op ‘bochtige landweggetjes buiten de stad’.

Wanneer komt de nieuwe Porsche Panamera?

De prototypes van de nieuwe Porsche Panamera worden op dit moment gebruikt voor de laatste tests. Op 24 november wordt de derde generatie van de Panamera wereldkundig gemaakt. Of je hem dan ook meteen kunt bestellen, weten we niet. Ook de prijzen houdt Porsche voor zich tot een ander moment.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)