
We gaan nog even door met zuinige, grote auto’s op deze woensdagochtend. Het grootse hybridenieuws dat Porsche voor ons in petto had, is namelijk bekend. De uitverkorene is logischerwijs de vierzits Panamera geworden, en daarmee is er iets heel bijzonders gebeurd. De Panamera S Hybrid is namelijk de eerste Porsche die ooit een a-label wist te behalen.
Los van dat we nog steeds liever naar een net gebruikte toiletpot in een Mexicaans (oeps) restaurant kijken dan naar een Panamera, moeten we toegeven dat dit een knap staaltje werk is. Het is namelijk niet zo dat je in de S Hybrid iets tekort komt: het ding heeft 380 pk aan boord, schiet in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt door tot een top van 270 km/u.
De techniek is hetzelfde als in de hybride Cayenne: een 3.0 V6 met compressor (333 pk) gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-automaat, plus een elektromotor van 47 pk. De Panamera is natuurlijk wat lichter en aerodynamischer dan een Cayenne en kan daardoor tot 2 km volledig elektrisch rijden. Ook schakelt de auto op de snelweg (tot 165 km/u) de verbrandingsmotor volledig uit wanneer diens vermogen niet nodig is, bijvoorbeeld als je licht bergafwaarts rijdt.
Het gemiddeld verbruik van de Panamera S Hybrid komt uit op 6,8 l/100 km en de CO2-uitstoot op slechts 159 g/km. Moet je wel de speciale Michelin-ecobanden met lage rolweerstand aankruisen op de optielijst, anders zijn de cijfers 7,1 l/100 km en 167 g/km CO2. Maar dan heb je wel een Porsche met grip.
De schone Panamera heeft standaard aardig wat extra’s aan boord, zoals adaptieve luchtvering en – jawel! – een achterruitenwisser. Vanaf juni kun je ‘m bij de Porsche-dealer ophalen voor een niet malse prijs van 127.000 euro.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Let op: vanaf morgen wordt parkeren flink duurder als je niet oppast

Wat is de goedkoopste parkeerapp in 2025 nu EasyPark zo duur is?

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Het Nederlandse leger krijgt de opvolger van de beroemde Humvee
