Porsche Panamera Sport Turismo: 1e rij-indruk

Wat ie nou precies is, is niet helemaal duidelijk. Dat ie fraai is én enorm goed rijdt, is gelukkig heel wat duidelijker

Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017
Porsche Panamera Sport Turismo 2017

TopGear stapt net uit de nieuwe Porsche Panamera Sport Turismo. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Porsche Panamera Sport Turismo
Uitvoering: Turbo en 4S Diesel
Locatie: Vancouver, Canada
Weersomstandigheden: 28 graden, volop zomer

Porsche Panamera Sport Turismo. Wat mag dat dan wel wezen?

Goeie vraag. We hebben zelf eigenlijk ook geen idee. Is het een station? Is het een shooting brake? Is het iets ertussenin? Of is het nog iets heel anders? Het grappige is dat Porsche het zelf ook niet precies lijkt te weten, want ze zwijgen er in alle talen over, Duits inclusief. De gewone noemen ze consequent ‘sedan’, de Sport Turismo eh… Sport Turismo.

Voor iets dat niets is, ziet het er goed uit!

Dat mag je zeggen. Sterker: in het echt ziet hij er nog een zetje beter uit dan op de foto’s. Door de verder doorgetrokken daklijn en de rechter (maar nog altijd heel schuin) aflopende achterkant, lijken de proporties nog veel beter te kloppen dan bij de ‘gewone’ Panamera. En die is van zichzelf alweer zo fraai dat je nauwelijks kunt geloven dat hij dezelfde naam heeft als dat loeilelijke ding dat hem voorging.

Daar kun je dan zeker aardig wat in kwijt?

Ja, al valt het ten opzichte van de reguliere Panamera wat tegen. De bagageruimte is maar 20 liter groter, en als je de achterbank neergooit groeit dat tot 50 liter meer. Niet erg indrukwekkend. Daar moet je echter wel bij vermelden dat ze dat meten tot aan het afdekzeiltje; haal dat weg en je kunt ‘m natuurlijk tot aan z’n dak volstouwen. Dan gaat er echt wel wat meer in de Sport Turismo dan in de sedan. Nog een voordeel: de tildrempel is veel lager. En vooruit, nog een. De Sport Turismo heeft namelijk drie zitplaatsen achterin, tegen twee voor de sedan. Al moet je dat weer met een door Porsche grif toegegeven kilootje zout nemen: ze noemen het zelf 2+1. Reken dus op twee volwassenen en een kabouter. Je kunt de Sport Turismo echter ook krijgen met ‘gewoon’ twee aparte stoelen. En dan heb je achterin allebei meer dan voldoende ruimte.

Zijn er nog meer dingen anders?

Een leuke en functionele gimmick is de beweegbare achterspoiler. Normaal doet ie niets, boven de 170 km/u klapt ie uit om de downforce op de achteras te vergroten en de luchtweerstand te verlagen. Als je hebt gekozen voor het optionele panoramadak, dat ook open kan, helpt de spoiler in weer een andere positie om windgeruis tegen te gaan.

Rijdt het een beetje, die Porsche Panamera Sport Turismo?

Wat heet! Technisch is hij natuurlijk zo goed als gelijk aan de sedan. Dat geldt ook voor de motoren. Het begint bij 330 pk voor de gewone V6 Turbo, de 4S heeft 440 pk, de E-Hybrid doet daar nog 22 pk bij en de topper is de Turbo met biturbo V8 en 550 pk. De Turbo is een beul van een apparaat dat doet alsof die Sport Turismo helemaal geen 2.035 kilo weegt. Dat haast bizarre gewicht maakt het extra ongelooflijk dat hij in 3,8 seconden op 100 km/u zit. Het geluid is heerlijk: een mooie diepe roffel met een pracht van een snerp als je de toerenteller naar rechts laat zwiepen. Het onderstel is minstens zo verbluffend. Het is doorgaans bijzonder comfortabel, maar vindt het net zo leuk om akelige dingen met bochten uit te spoken. Een en ander kun je natuurlijk nog naar believen beïnvloeden met dat ronde knopje rechts op het stuur. Draai dat naar Sport of Sport Plus en je auto verandert behoorlijk van karakter. Hij radicaliseert er nogal van, zullen we maar zeggen, maar dan op een goede manier. Ook de verschillen tussen die voorkeuze-instellingen (die ook het gedrag van het gaspedaal, de achttraps PDK-automaat en diverse elektronische instellingen aanpast) is bijzonder goed gedaan. Wil je sport, krijg je sport. Wil je meer, dan krijg je veel, heel veel meer. Wat je noemt een totaalpakket.

Geen diesel?

Tuurlijk wel: de 4S Diesel met biturbo V8, goed voor 440 pk. Daar hebben we de verreweg de meeste kilometers mee afgelegd. Het ding blééf ons maar verbazen. Het is nog niet eens zozeer het vermogen dat indruk maakt, maar vooral de onbeschofte hoeveelheid trekkracht: 850 Nm die al bij 1.000 toeren per minuut (net iets meer dan stationair) ten volle beschikbaar is. Zoals dit ding eraan sleurt: niet normaal. Hij zit in 4,3 seconden op de 100 en blíjft maar doorgaan. Een paar collega’s die voor ons reden in een Turbo waren bijna verdrietig toen ze ons gedurende een kilometertje of veertig niet konden losrijden en er daarna pas achter kwamen dat wij ‘maar een dieseltje’ reden. Ze schaamden zich bijna. Nergens voor nodig: die dieselkracht is gewoon onvoorstelbaar.

Al met al dus een fijn ding, die Porsche Panamera Sport Turismo?

Bijzonder fijn zelfs. Hij deelt alle goede dingen met de sedan en voegt daar extra dimensies aan ruimte en schoonheid aan toe.

Waar en wanneer kan ik tekenen?

Hij komt in de herfst, prijzen zijn nog niet bekend. Maar die laten we je tegen die tijd zeker weten.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken