
Heel toevallig, dit. Aston Martin kwam niet al te lang geleden op de proppen met de gepeperde Rapide S, die met 558 pk iets meer vermogen had dan de vorige Porsche Panamera Turbo S. En kijk nu eens: Porsche knalt er een opvolger van de top-Panamera tegenaan met een niet misselijke 570 pk. Er zijn mindere resultaten uit een 4,2-liter biturbo V8 gepeuterd.
Porsche vond de extra power (en het extra koppel: +50 Nm voor een totaal van 750 Nm, met overboost naar 800 Nm) door het gebruik van grotere turbo's in combinatie met hogere injectiedruk. Uiteraard is er nog steeds standaard vierwielaandrijving, een zeventraps PDK-bak, keramische remschijven, een Sport Chrono-pakket en een optionele extra roffelige sportuitlaat. Maar alles wat je eigenlijk hoeft te weten, is dit: 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Daar lijkt zo'n Rapide S (0-100 in 4,9 seconden, top 304 km/u) haast een manke voetganger bij.
Uiteraard is de Panamera Turbo S ook weer een snufje zuiniger geworden; 11 procent om precies te zijn, bij een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km. Ook leuk is de nieuwe Executive-versie (de grijze auto op de foto's), die een 15 centimeter langere wielbasis heeft voor meer beenruimte op de achterbank. Voor als je graag in het rond gesmeten wordt terwijl iemand anders met je 570 pk's aan het spelen slaat.
De nieuwe opper-Panamera wordt officieel op de autoshow van Tokio gepresenteerd, en staat in januari 2014 alweer bij de dealer voor een Nederlandse prijs van 217.200 euro. De Executive kost 235.900 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld voor minder hevige hoofdpijn zorgen.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten
