
Heel toevallig, dit. Aston Martin kwam niet al te lang geleden op de proppen met de gepeperde Rapide S, die met 558 pk iets meer vermogen had dan de vorige Porsche Panamera Turbo S. En kijk nu eens: Porsche knalt er een opvolger van de top-Panamera tegenaan met een niet misselijke 570 pk. Er zijn mindere resultaten uit een 4,2-liter biturbo V8 gepeuterd.
Porsche vond de extra power (en het extra koppel: +50 Nm voor een totaal van 750 Nm, met overboost naar 800 Nm) door het gebruik van grotere turbo's in combinatie met hogere injectiedruk. Uiteraard is er nog steeds standaard vierwielaandrijving, een zeventraps PDK-bak, keramische remschijven, een Sport Chrono-pakket en een optionele extra roffelige sportuitlaat. Maar alles wat je eigenlijk hoeft te weten, is dit: 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Daar lijkt zo'n Rapide S (0-100 in 4,9 seconden, top 304 km/u) haast een manke voetganger bij.
Uiteraard is de Panamera Turbo S ook weer een snufje zuiniger geworden; 11 procent om precies te zijn, bij een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km. Ook leuk is de nieuwe Executive-versie (de grijze auto op de foto's), die een 15 centimeter langere wielbasis heeft voor meer beenruimte op de achterbank. Voor als je graag in het rond gesmeten wordt terwijl iemand anders met je 570 pk's aan het spelen slaat.
De nieuwe opper-Panamera wordt officieel op de autoshow van Tokio gepresenteerd, en staat in januari 2014 alweer bij de dealer voor een Nederlandse prijs van 217.200 euro. De Executive kost 235.900 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld voor minder hevige hoofdpijn zorgen.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?
