Heel toevallig, dit. Aston Martin kwam niet al te lang geleden op de proppen met de gepeperde Rapide S, die met 558 pk iets meer vermogen had dan de vorige Porsche Panamera Turbo S. En kijk nu eens: Porsche knalt er een opvolger van de top-Panamera tegenaan met een niet misselijke 570 pk. Er zijn mindere resultaten uit een 4,2-liter biturbo V8 gepeuterd.
Porsche vond de extra power (en het extra koppel: +50 Nm voor een totaal van 750 Nm, met overboost naar 800 Nm) door het gebruik van grotere turbo's in combinatie met hogere injectiedruk. Uiteraard is er nog steeds standaard vierwielaandrijving, een zeventraps PDK-bak, keramische remschijven, een Sport Chrono-pakket en een optionele extra roffelige sportuitlaat. Maar alles wat je eigenlijk hoeft te weten, is dit: 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Daar lijkt zo'n Rapide S (0-100 in 4,9 seconden, top 304 km/u) haast een manke voetganger bij.
Uiteraard is de Panamera Turbo S ook weer een snufje zuiniger geworden; 11 procent om precies te zijn, bij een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km. Ook leuk is de nieuwe Executive-versie (de grijze auto op de foto's), die een 15 centimeter langere wielbasis heeft voor meer beenruimte op de achterbank. Voor als je graag in het rond gesmeten wordt terwijl iemand anders met je 570 pk's aan het spelen slaat.
De nieuwe opper-Panamera wordt officieel op de autoshow van Tokio gepresenteerd, en staat in januari 2014 alweer bij de dealer voor een Nederlandse prijs van 217.200 euro. De Executive kost 235.900 euro. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongetwijfeld voor minder hevige hoofdpijn zorgen.
Reacties