
Porsche heeft de tijd rijp geacht om de Panamera wat bij te schaven. Verwacht niet dat ie nu ineens moeders mooiste is, al is er verbetering zichtbaar. Maar de grootste veranderingen zijn onderhuids te vinden.
We zullen maar meteen met de deur in huis vallen: er is vanaf nu een uitvoering die in Nederland voor 14 procent bijtelling in aanmerking komt. En dat is er eentje met 416 pk.
De Panamera S E-Hybrid is Porsches eerste hybride met een stekkertje. Hij heeft een elektromotor van 95 pk aan boord, meer dan twee keer zo sterk als die in de vorige hybride Panamera. De nieuwe lithium-ionaccu heeft een vijf keer grotere capaciteit dan zijn voorganger. Je kunt de S E-Hybrid in 2,5 uur opladen via wisselstroom, of in ongeveer vier uur via je standaard stopcontact. Mede door zijn elektrische actieradius van (officieel) 36 kilometer komt het gemiddelde verbruik op slechts 3,1 l/100 km te liggen, en de uitstoot daarmee op 71 g/km.
Nog belangrijker, in onze ogen dan, is de benzinekant van het verhaal: een V6 met twee turbo's zorgt voor het grootste deel voor het gecombineerde vermogen van 416 pk, de topsnelheid van 270 km/u en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u van 5,5 seconden. Diezelfde V6 is voortaan in de Panamera S en 4S te vinden, in plaats van de V8 dus, waarmee voor dat model een brandstofbesparing van 18 procent wordt gerealiseerd.
Alle Panamera's hebben lichte stilistische aanpassingen gekregen, waarvan het nieuwe kontje het meest in het oog springt: de achterruit is breder en de lichtunits zijn meer bescheiden. Voortaan zijn bi-xenonverlichting, een automatische achterklep en een stuur met knopjes standaard (toe maar, het mag wat kosten). Ook zijn er vanaf nu Executive-uitvoeringen te krijgen met een langere wielbasis.
Vanaf juli staat de vernieuwde Panamera bij de dealer. In 2014 volgt een versie met een nieuwe dieselmotor van 300 pk, alsook de brute Turbo S-modellen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
