Porsche heeft de tijd rijp geacht om de Panamera wat bij te schaven. Verwacht niet dat ie nu ineens moeders mooiste is, al is er verbetering zichtbaar. Maar de grootste veranderingen zijn onderhuids te vinden.

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen: er is vanaf nu een uitvoering die in Nederland voor 14 procent bijtelling in aanmerking komt. En dat is er eentje met 416 pk.

De Panamera S E-Hybrid is Porsches eerste hybride met een stekkertje. Hij heeft een elektromotor van 95 pk aan boord, meer dan twee keer zo sterk als die in de vorige hybride Panamera. De nieuwe lithium-ionaccu heeft een vijf keer grotere capaciteit dan zijn voorganger. Je kunt de S E-Hybrid in 2,5 uur opladen via wisselstroom, of in ongeveer vier uur via je standaard stopcontact. Mede door zijn elektrische actieradius van (officieel) 36 kilometer komt het gemiddelde verbruik op slechts 3,1 l/100 km te liggen, en de uitstoot daarmee op 71 g/km.

Nog belangrijker, in onze ogen dan, is de benzinekant van het verhaal: een V6 met twee turbo's zorgt voor het grootste deel voor het gecombineerde vermogen van 416 pk, de topsnelheid van 270 km/u en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u van 5,5 seconden. Diezelfde V6 is voortaan in de Panamera S en 4S te vinden, in plaats van de V8 dus, waarmee voor dat model een brandstofbesparing van 18 procent wordt gerealiseerd.

Alle Panamera's hebben lichte stilistische aanpassingen gekregen, waarvan het nieuwe kontje het meest in het oog springt: de achterruit is breder en de lichtunits zijn meer bescheiden. Voortaan zijn bi-xenonverlichting, een automatische achterklep en een stuur met knopjes standaard (toe maar, het mag wat kosten). Ook zijn er vanaf nu Executive-uitvoeringen te krijgen met een langere wielbasis.

Vanaf juli staat de vernieuwde Panamera bij de dealer. In 2014 volgt een versie met een nieuwe dieselmotor van 300 pk, alsook de brute Turbo S-modellen.

Reacties