En jawel, we hebben een nieuwe trend. Nadat Mercedes de Shooting Brake (zeg maar een belachelijk grote stationwagen op basis van een auto die daar helemaal niet geschikt voor leek) met veel succes opnieuw gestalte heeft gegeven met de CLS, komt Porsche met een aanzet tot zo’n zelfde soort auto: de Panamera Sport Turismo.
Hij is voor het eerst te zien op de Salon van Parijs en is in drie woorden te beschrijven: non de dju! We zijn, zoals je als trouw TopGear-volger ongetwijfeld weet, nooit zo’n fan geweest van het lijnenspel van de Panamera, maar bij deze jongen lijkt alles opeens te kloppen. Als (let wel: áls – het is vooralsnog slechts een concept) Porsche de Sport Turismo in productie neemt, voorspellen we dat de gewone Panamera wel kan inpakken.
Technisch is de Sport Turismo maar nauwelijks minder interessant. Porsche is stevig in de weer geweest met de hybride aandrijflijn van de Panamera Hybrid, wat heeft geleid tot de volgende cijfertjes. 416 pk (waarvan 95 voor rekening van de elektra), 0-100 in minder dan zes tellen, een actieradius van meer dan 30 kilometer (en een topsnelheid van 130 km/u) op alleen de accu’s, en dat alles bij een gemiddeld verbruik van minder dan 3,5 l/100 km. CO2, vraag je? Minder dan 82 gram per kilometer.
Dus stel je voor, daar kom je met je onvoorstelbaar fraaie, nieuwe kolos van een lease-auto voorrijden. Vragen ze: ‘Telt wel lekker bij zeker, zo’n slagschip?’ Zeg jij: ‘Ach, valt mee: 0 euro.’ ‘Oh, maar het zuipt zeker wel?’ ‘Mwoah, ik rij er 1 op 30 mee.’ Als het aan Porsche ligt (en aan ons) moet het binnenkort kunnen.
Reacties