
En jawel, we hebben een nieuwe trend. Nadat Mercedes de Shooting Brake (zeg maar een belachelijk grote stationwagen op basis van een auto die daar helemaal niet geschikt voor leek) met veel succes opnieuw gestalte heeft gegeven met de CLS, komt Porsche met een aanzet tot zo’n zelfde soort auto: de Panamera Sport Turismo.
Hij is voor het eerst te zien op de Salon van Parijs en is in drie woorden te beschrijven: non de dju! We zijn, zoals je als trouw TopGear-volger ongetwijfeld weet, nooit zo’n fan geweest van het lijnenspel van de Panamera, maar bij deze jongen lijkt alles opeens te kloppen. Als (let wel: áls – het is vooralsnog slechts een concept) Porsche de Sport Turismo in productie neemt, voorspellen we dat de gewone Panamera wel kan inpakken.
Technisch is de Sport Turismo maar nauwelijks minder interessant. Porsche is stevig in de weer geweest met de hybride aandrijflijn van de Panamera Hybrid, wat heeft geleid tot de volgende cijfertjes. 416 pk (waarvan 95 voor rekening van de elektra), 0-100 in minder dan zes tellen, een actieradius van meer dan 30 kilometer (en een topsnelheid van 130 km/u) op alleen de accu’s, en dat alles bij een gemiddeld verbruik van minder dan 3,5 l/100 km. CO2, vraag je? Minder dan 82 gram per kilometer.
Dus stel je voor, daar kom je met je onvoorstelbaar fraaie, nieuwe kolos van een lease-auto voorrijden. Vragen ze: ‘Telt wel lekker bij zeker, zo’n slagschip?’ Zeg jij: ‘Ach, valt mee: 0 euro.’ ‘Oh, maar het zuipt zeker wel?’ ‘Mwoah, ik rij er 1 op 30 mee.’ Als het aan Porsche ligt (en aan ons) moet het binnenkort kunnen.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
