
En jawel, we hebben een nieuwe trend. Nadat Mercedes de Shooting Brake (zeg maar een belachelijk grote stationwagen op basis van een auto die daar helemaal niet geschikt voor leek) met veel succes opnieuw gestalte heeft gegeven met de CLS, komt Porsche met een aanzet tot zo’n zelfde soort auto: de Panamera Sport Turismo.
Hij is voor het eerst te zien op de Salon van Parijs en is in drie woorden te beschrijven: non de dju! We zijn, zoals je als trouw TopGear-volger ongetwijfeld weet, nooit zo’n fan geweest van het lijnenspel van de Panamera, maar bij deze jongen lijkt alles opeens te kloppen. Als (let wel: áls – het is vooralsnog slechts een concept) Porsche de Sport Turismo in productie neemt, voorspellen we dat de gewone Panamera wel kan inpakken.
Technisch is de Sport Turismo maar nauwelijks minder interessant. Porsche is stevig in de weer geweest met de hybride aandrijflijn van de Panamera Hybrid, wat heeft geleid tot de volgende cijfertjes. 416 pk (waarvan 95 voor rekening van de elektra), 0-100 in minder dan zes tellen, een actieradius van meer dan 30 kilometer (en een topsnelheid van 130 km/u) op alleen de accu’s, en dat alles bij een gemiddeld verbruik van minder dan 3,5 l/100 km. CO2, vraag je? Minder dan 82 gram per kilometer.
Dus stel je voor, daar kom je met je onvoorstelbaar fraaie, nieuwe kolos van een lease-auto voorrijden. Vragen ze: ‘Telt wel lekker bij zeker, zo’n slagschip?’ Zeg jij: ‘Ach, valt mee: 0 euro.’ ‘Oh, maar het zuipt zeker wel?’ ‘Mwoah, ik rij er 1 op 30 mee.’ Als het aan Porsche ligt (en aan ons) moet het binnenkort kunnen.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid de enige auto die je nodig hebt? (review)

Deze nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de sterkste Panamera ooit

Nu ook verstandige V6 voor nieuwe plug-in hybrides Porsche Panamera

Nieuwe Porsche Panamera: Alles wat je moet weten

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
