
Vroeger, toen wasmiddel nog ismiddel was, kon je een willekeurige merkdealer bezoeken en vragen naar een hatchback met een vijfcilinder. Ze hadden er vast wel eentje voor je. Volvo had een C30, Fiat een Stilo en Ford had een snelle Focus. Tegenwoordig zijn alle snelle hatchbacks voorzien van een viercilinder of driecilinder. Behalve ééntje, en die krijgt vandaag zijn prijskaartje. Dit is de prijs van de nieuwe Audi RS 3.
Wat is de prijs van de Audi RS 3?
Audi ziet graag 92.607 euro verschijnen op zijn bankrekening voor de RS 3 Sportback. Liever de Limousine? Dan moet je 93.255 euro meenemen. Dat is tenminste als je geen opties neemt, want uiteraard is het geen enkel probleem om de prijs op te drijven naar 100.000 euro en ver daar voorbij. Zeker, dat is een hoop geld voor een hatchback of kleine sedan, maar voor de prestaties die je krijgt, is het allemaal zo slecht nog niet. In Duitsland kost ie trouwens maar 60.000 euro.
Hoe zit het met de concurrentie?
De voornaamste concurrent is de Mercedes-AMG A 45 S. Deze beul met 421 pk (die ietsjes langzamer is) kost 3.000 euro minder. De prijs van de Audi RS 3 is dus zo gek nog niet. De BMW M135i doet niet écht mee qua specificaties, maar kost gelijk een stuk minder met een vanafprijs van 60.913 euro. De volgende generatie BMW M2 zou een interessante vergelijking kunnen worden. Wat er qua specs een beetje in de buurt komt is de Golf R (65.000 euro), maar dat is eerder een tegenhanger van de Audi S3.
Wat krijg ik eigenlijk allemaal voor dat geld?
Was je het alweer vergeten? De 2,5-liter vijfcilinder met een turbo produceert wederom 400 pk. Het koppel neemt toe van 480 naar 500 Nm en is over een breder toerenbereik beschikbaar (van 2.250 tot 5.600 tpm). De kleine aanpassingen zijn genoeg om de 0-100-tijd te laten krimpen van 4,1 seconden naar 3,8 seconden, met hulp van launchcontrol. Standaard is de topsnelheid 250 km/u, maar met de juiste opties is dat maximaal 290 km/u. Vanaf de herfst verschijnt de nieuwe RS 3 in Nederland.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

En waar rij jij in Kees. In een Dacia aan je vooringenomen antwoord te zien?
Wie gaat deze dure Golf nieuw kopen in NL voor bijna 1 ton? Niemand denk ik.
Bepaalde type mensen kopen die, die hun geld niet eerlijk hebben verdient