Een goed gemaakte hot hatch is iets heerlijks. Vooral ook omdat je geen tweede auto hoeft te ­kopen voor het dagelijks leven. Denk er eens even over na (als je dat nog niet hebt gedaan): ­praktisch genoeg voor de rit naar school en naar de supermarkt, lollig genoeg om je blij te maken op een binnenweggetje als je geen kinderen of boodschappen hoeft te vervoeren en je dus wat uitbundiger door de bocht kunt. Twee goede opties in het segment van de hete hatches zijn de Ford Focus RS en de Ford Fiesta ST – van beide modellen staan als basisuitvoering hoog in de autoverkopen februari 2019. Maar wist je dat je voor het geld van een nieuwe Ford Fiesta ST, ook een tweedehands Ford Focus RS koopt? Welke kies jij dan?

Een nieuwe Ford Fiesta ST

Kosten: € 26.510 – € 27.945 (NL) / € 23.100 – € 26.400 (B) Pluspunten: Lollig, eerlijk, zuinig, vergevingsgezind. ­Subtiel. Met garantie Minpunten: Niet de snelste hatch ter wereld, en niet ­iedereen houdt van de stoelen Nieuwe hot hatch kopen? Waarschijnlijk staat de Ford Fiesta ST boven aan je lijstje. Ook hij is de trotse bezitter van een TopGear Award, en terecht (al zeggen we het zelf): deze vurige kleine driecilinder à 1,5 liter is zowel voor je hart als voor je hoofd een goede aankoop, en niemand met ook maar een beetje gezond verstand kan ooit wat anders beweren. Laten we de cijfers even doornemen. De ST1 kost ongeveer 26.510 euro (NL) / 23.100 euro (B) zonder opties, maar de versie die je wilt – de ST2 met het Performance-pakket, een differentieel en een toffe lakkleur – kost 27.945 euro (NL) / 26.400 euro (B). Maar voor dat geld is er meer leuks te bedenken.

Of een gebruikte Ford Focus RS

Kosten: € 25.000+ Pluspunten: Hardcore, snel, 300 pk Minpunten: Zo subtiel als een vuist in je gezicht, ­verbruik, verzekering, en er is vaak al wat te driest mee gespeeld Een Focus RS voor het geld van een Fiesta ST? Jazeker, dat is heel goed mogelijk. En binnen het merk van de Blauwe Ovaal heb je dan allerhande mogelijkheden. Bijvoorbeeld de bijna iconische Focus RS van de eerste generatie – en gebruik de rest van je geld om ’m op te knappen. Of neem er, voor iets meer geld, een van de tweede generatie met een vrolijke 300 pk. Liefst in het knalgroen. De vijfcilinder zuipt als een dolle in vergelijking met de kleine Fiesta, maar je maakt er meer indruk mee en de rijervaring is aanzienlijk woester. Oh, en het geluid ligt vanzelfsprekend op een heel ander niveau.  

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)