
We hebben er lang op moeten wachten en we zijn meerdere keren geplaagd, maar nu is ie er toch echt: de nieuwe BMW 5-serie Touring en zijn elektrische kameraad, de i5 Touring. De eerste uitvoeringen van de zesde-generatie sjouw-5-serie is vanaf mei dit jaar te bestellen bij de lokale BMW-dealer. Het betreft drie i5’jes en twee Tourings met dieselmotoren. Andere landen krijgen de 5-serie Touring van BMW pas in de zomer.
Qua ontwerp is dit… tja, een stationwagenversie van de nieuwe 5-serie. Geen grote verrassingen hier dus. De led-koplampen zitten aan weerskanten van de grote-maar-niet-zo-groot-als-die-van-de-M3 grille. De omlijning van de nieren is keurig verlicht bij de M Sport Pro-uitvoeringen en alles erboven. Vanachter gebeurt er wat minder dankzij een vlakke ruit en L-vormige led-achterlicht dat nog wat meer diplomatie aan de 5-serie toevoegt.
Een belangrijke zakenman zal zich snel thuis voelen in deze Bimmer. In de cabine vindt hij een tweespaaks stuur en de ‘interactiebar’ die fungeert als head-up display en infotainmentunit. En kijk eens naar de middenconsole: die glazen knoppen zien er ook niet slecht uit, toch? Je bedient er de assistentiesystemen mee, waaronder de parkeerhulp. BMW zegt dat je de auto zelfs op 200 meter afstand kunt inparkeren met je telefoon. Voor we het vergeten, de belangrijkste eigenschap van de Touring: achterin kun je 1.700 liter aan bagage kwijt.
De verschillende uitvoeringen en de bijbehorende prijzen
De goedkoopste BMW 5-serie Touring is een elektrische. De i5 eDrive40 Touring heeft één elektromotor die op de achteras ligt. De motor zorgt voor 340 pk en 430 Nm wanneer je launchcontrol gebruikt. Een sprintje van 0 naar 100 km/u kan in 6,1 seconden. Dankzij een 81,2-kWh batterij moet je 560 kilometer ver komen op een lading. De Nederlandse prijs van de goedkoopste i5 Touring is 79.622 euro.
Iets erboven vind je de eDrive40 met M Sport-pakket. Deze EV ziet er net wat stoerder uit, krijgt een M Sport-onderstel, 19-inch velgen, wat speciale kleurtjes voor de lak, alcantara in het interieur en wat rijhulpjes. Het vermogen blijft gewoon hetzelfde, net als de prestaties en de actieradius. Je betaalt hiervoor 79.999 euro in Nederland.
De sterkste BMW i5 Touring
De elektrische topper is de i5 M50 Touring. Deze krijgt twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen is 601 pk. Bij launchcontrol stijgt het koppel van 795 Nm naar 820 Nm. Hiermee zit je vanuit stilstand in 3,9 seconden op 100 km/u. Ook de topper krijgt de 81,2-kWh batterij; bij de M50 zorgt deze voor 506 kilometer rijbereik. De Nederlandse prijs bedraagt 110.477 euro.
De Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring
Tot de zomer van dit jaar kun je in Nederland qua verbrandingsmotoren alleen twee viercilinder diesels bestellen. Latere volgen twee benzine-hybrides en nóg een diesel, maar dan een zes-in-lijn. De instap-diesel is de 520d met een viercilinder die 197 pk en 400 Nm produceert. Een 48-volt mild-hybride systeem helpt om de emissies wat te drukken. Iedere BMW 5-serie Touring krijgt een achttraps automaat met flippers. Je betaalt er minimaal 80.242 euro voor. Wil je vierwielaandrijving, dan stijgt de prijs naar 86.004 euro.
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

BMW verklapt het een en ander van de nieuwe i5 Touring in deze teaser

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
