
BMW volgt de teaser van de i5 van vorig jaar vandaag op met een nieuw beeld van de i5 Touring. Ergens in de lente van dit jaar moet ie het levenslicht zien. Ja, misschien was het beeld van een aardappel in een donkere ruimte als ’teaser’ bruikbaarder geweest, maar we kunnen de Beieren niet veel kwalijk nemen, omdat er daadwerkelijk wat veranderingen te zien zijn op de auto.
Zo is het ontwerp van de achterlichten een beetje veranderd naar een wat traditioneler uiterlijk. Er is ook een kleine achterspoiler toegevoegd aan de gebogen daklijn die oploopt naarmate de lijn dichterbij de kont komt. Daarnaast krijgt de achterruit een meer gebogen vorm richting de rest van de achterklep dan bij de gewone i5.
De specificaties van de BMW i5 Touring
BMW bevestigt dat de aandrijflijnen hetzelfde gaan zijn bij de Touring als bij de standaard i5. Dat zijn er twee: de eDrive40 M Sport, en de M60 xDrive. Daar tussenin zit nog de ‘M Sport’-uitvoering die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de instapper. Allebei trekken ze stroom uit een 81,2-kWh batterij.
De instapper stuurt 340 pk naar de achterwielen en kan in zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gaan. Volgens de WLTP zou je tussen de 502 en 579 kilometer ver kunnen komen op een volle accu. Vergeet niet dat je tijdens het rijden een aantal hersencellen verliest doordat je die onnodig ingewikkelde naam probeert te onthouden.
De sterkste aandrijflijn met vierwielaandrijving produceert 601 pk. Hiermee knal je 3,8 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Wel lever je wat rijbereik in: de M60-versie komt tussen de 457 en 516 kilometer ver met een volle batterij. Opladen gaat in beide gevallen trouwens tot maximaal 205 kW. Bij een snellaadstation zou je daarmee in een half uurtje van 10 naar 80 procent kunnen laden.
Hoe duur wordt de BMW i5 Touring?
De prijzen van de Touring-versie zullen wat hoger uitkomen dan die van de kortere i5. Kijk bijvoorbeeld maar naar het prijsverschil tussen de M3 en de M3 Touring. De snellere 3-serie kost in Nederland tenminste 138.944 euro terwijl je voor de Touring minstens 153.184 euro betaalt. Voor de goede orde: de goedkoopste i5 kost 77.565 euro, de M Sport 81.059 euro en de i5 M60 kost 108.420 euro.
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Dit is de Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring en i5 Touring

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat
