Slecht nieuws voor de omwonenden van het hoofdkantoor van de Belastingdienst, want we kunnen nu al voorspellen dat de vrijdagmiddagborrel volledig gaat escaleren. Ze hebben namelijk wat te vieren. Niet alleen mochten ze deze week BPM vangen voor de eerste Aston Martin Valkyrie op Nederlands kenteken, er zijn ook nog eens twee Chirons op kenteken gezet, waarvan eentje het record voor de duurste nieuwe auto van Nederland heeft gebroken. Dit blijkt uit onderzoek van TopGear.

Het is voor nu officieel nog onbekend hoe de Chiron eruitziet of welke uitvoering het is, maar we hebben een heel sterk vermoeden. De foto’s in de galerij zijn van de Bugatti Chiron l’Ébé, waarvan het merk slechts drie exemplaren bouwt. Tevens zijn het de laatste Chirons voor Europa ooit. Het hoofdkantoor van Bugatti bevestigt aan TopGear Nederland dat er inderdaad een l’Ébe verkocht is in Nederland. Gezien de prijs en de kleur kan het bijna niet missen.

Nieuw record voor duurste nieuwe auto van Nederland

We doken in de database van de RDW en zagen dat er op 28 juni 2022 twee Bugatti’s op kenteken gezet – toevallig allebei blauw. Aan het einde van de middag ontving een Chiron van 3,6 miljoen euro zijn gele platen. Dit zou de auto met de hoogste catalogusprijs van dit moment in Nederland zijn geweest, ware het niet dat in de ochtend net iets voor 11 uur het record voor de duurste nieuwe auto van Nederland al werd verbroken.

‘s Ochtends werd namelijk een Bugatti Chiron op kenteken gezet met een catalogusprijs van 4.064.477 euro. Er zijn inmiddels best wat auto’s die richting de magische grens van 4 miljoen euro gingen, maar dit is de eerste keer dat er in Nederland een nieuwe auto wordt gekocht (en op Nederlands kenteken wordt gezet) die over de grens gaat. De BPM bedroeg trouwens voor beide modellen 192.477 euro.

Is het een Bugatti Chiron l’Ébé?

TopGear zocht contact met de Nederlandse tak van Bugatti in Leusden voor meer informatie, maar zoals dat vaker het geval is (en al helemaal in deze prijsklasse) kunnen ze geen informatie geven over deze klantenauto. Het telefoongesprek dwong ons om het l’Ébé hardop uit te spreken – het was vrij gênant. De Chiron zal ongetwijfeld een keer gespot worden op de openbare weg – dan weten we het zeker.

De Chiron l’Ébé is vernoemd naar de oudste dochter van Bugatti-oprichter Ettore. De laatste drie Chirons ooit geproduceerd voor Europa dragen deze naam. Je herkent ze aan blauwe koolstofvezel en met 24-karaat goud bedekte onderdelen.

Aan de hand van de kentekengegevens is niet te herleiden of het hier gaat om een ‘normale’ Chiron of een Chiron Sport. Beide modellen zijn mogelijk voor deze uitvoering, maar waarschijnlijk gaat het hier om een normale uitvoering zoals je hierboven op de foto’s ziet. Zowel de normale als de Sport noteren 1.500 pk en dezelfde uitstoot in de kentekengegevens.

Wat wordt de volgende duurste nieuwe auto van Nederland?

Als het goed is, is er ook een Bugatti Chiron Super Sport 300+ onderweg naar Nederland. Dit is de snelste versie van de Chiron met een top van boven de 480 km/u. Naar verwachting pakt deze straks de titel voor poenigste nieuwe auto. We weten overigens dat de Bugatti Super Sport nog niet op kenteken staat, want dit is de enige variatie op de Chiron met 1.600 pk. Tot nu toe hebben alle geregistreerde exemplaren de standaard 1.500 pk.

De vorige recordhouder

  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
    Foto: © realcarfreaks
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
    Foto: © realcarfreaks
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
    Foto: © realcarfreaks
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
    Foto: © realcarfreaks
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron
  • Duurste auto Nederland 2021 Chiron

Vorig jaar werd het record voor de duurste nieuwe auto in Nederland al eens gebroken. Toen kocht iemand een Bugatti Chiron Sport voor 3,7 miljoen euro. Deze herken je aan het een plaatje in het interieur met de afkorting ‘YOLO’ erop. Eerder dit jaar werd de auto echter geëxporteerd door Bernhard Exclusive uit Woerden.

Eerste Aston Martin Valkyrie staat op Nederlands kenteken (en kostte 3+ miljoen euro)

Eerste Aston Martin Valkyrie staat op Nederlands kenteken 

En hij kostte 3+ miljoen euro

Reacties

  • Harry heeft op 5 juli 2022 geschreven:

    De eerste 4 jaar valt het standaard onderhoud onder de garantie en kost dus niets extra. Verder duurt een onderhoudsbeurt ongeveer een week en de allerlaatste beurt, na 4 jaar, duurt zelfs 2 weken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)