Dat was het dan: de roemruchte samenwerking tussen BMW en Toyota zit erop. De Toyota Supra is niet meer te bestellen in Nederland en ook de Final Edition is uitverkocht. Wanneer alle 300 Final Editions gebouwd zijn, is het over en uit. Een woordvoerder van Toyota Nederland laat aan TopGear weten dat er slechts één naar ons kikkerlandje komt. Ook kan hij vertellen wat deze klant voor zijn collectors item heeft betaald. En dat is niet weinig.

De Supra A90 Final Edition is gebaseerd op de reguliere Supra met handbak, maar is op heel veel punten aangepast. Zo is de auto uitgerust met een verstelbare ophanging van KW, waarmee je de vering en demping naar wens kunt afstellen. Het is exact dezelfde schroefset als de GR Supra GT4-raceauto’s gebruiken. De wegligging wordt nog beter gemaakt met de lichtgewicht gesmede velgen: 19 inch aan de voorkant, 20 inch aan de achterkant. Ook is er een enorme hoeveelheid koolstofvezel.

De BMW-motor krijgt extra power

Aan de achterzijde zit een functionele spoiler. Bijzonder dat Toyota ook de motor heeft aangepakt. Als een fabrikant dat doet, verhogen ze het vermogen met 5 procent of zo. In dit geval niet. De B58B30-zescilinder van BMW is voorzien van een verbeterde luchtinlaat en een aangepaste uitlaatsysteem. Vervolgens is de ECU opnieuw geprogrammeerd, waardoor er nu 435 pk en 570 Nm beschikbaar is. Dat is ruim 100 pk meer dan de standaardversie heeft.

Ten slotte het interieur. In het oog springend zijn de Recaro Podium CF-schaalstoelen. Aan de bestuurderszijde is deze bekleed met rood alcantara, terwijl de bijrijder zwarte bekleding heeft. Verder is er nog een hoop alcantara voor onder meer het stuurwiel en de pookknop. Daarnaast is er ook veel carbon, uiteraard.

Wat is de Nederlandse prijs van de Toyota Supra Final Edition?

Aan TopGear Nederland vertelt de woordvoerder dat de Toyota Supra Final Edition in Nederland 190.000 euro moet kosten. Dat is fors duurder dan de normale Supra. Voor de zescilinder met handbak betaalde je zo’n 108.000 euro. Wie een automaat met een viercilinder prima vond, was 77.000 euro kwijt. De zescilinder met automaat was trouwens 103.000 euro. Hoe dan ook: de Supra zal gemist worden.

Eén reactie op “Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model”

  1. Je leest weleens dat BMW PK’s bovengemiddeld groot zijn. In mijn ervaring valt dat wel mee, maar is het juist het koppel dat hoger is; mijn B58 had 330 ipv 326PK en maar liefst 500Nm ipv 450.
    M’n auto is nu licht gekieteld en heeft nu tegen de 400PK en 600Nm.

    Ik geloof er echt niks van dat deze Supra slechts 570Nm heeft, dat zijn er vast minimaal 650.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *