Je wacht al meer dan vijf jaar op de Volkswagen Up GTI (bewust of onbewust) en vandaag mag je ‘m eindelijk bestellen. De eerste exemplaren arriveren in februari in Nederland. De Volkswagen Up GTI met drie deuren kost 19.840 euro. Twee deuren extra? Dan mag je 20.215 euro aftikken.
Duur?
En dat is best wat voor een Up. Zeg maar gerust heel veel. De vanafprijs van de Up is 11.476 euro. Maar voor een GTI valt het weer mee. De Polo GTI kost bijvoorbeeld minimaal 29.590 euro. Voor een klein GTI-prijsje krijg je bijpassende prestaties. De 1.0 TSI-motor produceert 115 pk en daarmee accelereert de reïncarnatie van de Golf 1 GTI in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 196 km/u.
Totaal onverwachts (als je naar de specs kijkt) is rijden in de Up GTI een sensatie. Het voelt snel en dat is maar goed ook: want echt snel is hij niet. De Up dartelt vrolijk door bochten en rijdt simpelweg gewoon heel erg leuk. Plus je krijgt ruitjesbekleding.
Zijn grootste concurrent
De Renault Twingo GT met 110 pk kost 18.590 euro. Daar ontbreken zaken als een toerenteller en het motorgeluid is wat mak. Toch wel essentiële ingrediënten voor een hot hatch, ongeacht het formaat.
Bij de GTI klinkt er een ernstige, rommelende grom door de pijpen die verborgen zitten in de a-stijlen. Hij gebruikt z’n structuur gebruiken als een soort stemvork voor het motorgeluid. Een slimme oplossing die haast geen gewicht toevoegt.
In het interieur van de GTI ontbreekt slechts één knop: ‘ESP off’. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. Ergens begrijpelijk, want ooit waren wij ook 18 jaar. Je snapt ‘m.
Reacties