
Je wacht al meer dan vijf jaar op de Volkswagen Up GTI (bewust of onbewust) en vandaag mag je ‘m eindelijk bestellen. De eerste exemplaren arriveren in februari in Nederland. De Volkswagen Up GTI met drie deuren kost 19.840 euro. Twee deuren extra? Dan mag je 20.215 euro aftikken.
Duur?
En dat is best wat voor een Up. Zeg maar gerust heel veel. De vanafprijs van de Up is 11.476 euro. Maar voor een GTI valt het weer mee. De Polo GTI kost bijvoorbeeld minimaal 29.590 euro. Voor een klein GTI-prijsje krijg je bijpassende prestaties. De 1.0 TSI-motor produceert 115 pk en daarmee accelereert de reïncarnatie van de Golf 1 GTI in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 196 km/u.
Totaal onverwachts (als je naar de specs kijkt) is rijden in de Up GTI een sensatie. Het voelt snel en dat is maar goed ook: want echt snel is hij niet. De Up dartelt vrolijk door bochten en rijdt simpelweg gewoon heel erg leuk. Plus je krijgt ruitjesbekleding.
Zijn grootste concurrent
De Renault Twingo GT met 110 pk kost 18.590 euro. Daar ontbreken zaken als een toerenteller en het motorgeluid is wat mak. Toch wel essentiële ingrediënten voor een hot hatch, ongeacht het formaat.
Bij de GTI klinkt er een ernstige, rommelende grom door de pijpen die verborgen zitten in de a-stijlen. Hij gebruikt z’n structuur gebruiken als een soort stemvork voor het motorgeluid. Een slimme oplossing die haast geen gewicht toevoegt.
In het interieur van de GTI ontbreekt slechts één knop: ‘ESP off’. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. Ergens begrijpelijk, want ooit waren wij ook 18 jaar. Je snapt ‘m.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Prijs VW Up GTI stijgt flink

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Waarom de kleine en goedkope Kia Picanto juist nu zo geweldig is (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
