Prijsverhoging Ionity: wie is de sjaak?

Maar die hebben gelukkig nog hun eigen Supercharger-netwerk

Foto('s): IonityIonity laadpaal
Ionity laadpaal

Met rap tempo plant Ionity flink wat snelladers door heel Europa, en dat was heel gunstig voor de EV-rijders, want die konden daar voor 8 euro een volle batterij halen. Konden, want het grote boze internet roept moord en brand over prijsstijgingen van de stroomverstrekker. In februari vraagt Ionity namelijk ineens 79 cent per kWh, wat bij (we noemen maar wat) een Tesla Model S met een 90 kWh-accu neerkomt op 71,10 euro voor een laadbeurt. Dat is bijna tien keer zoveel.

Is het zo’n ramp?

De prijs van 8 euro voor een laadbeurt was een welkomsttarief en was nooit permanent zo bedoeld, al is het niet helemaal duidelijk hoe goed de beperkte duur gecommuniceerd was door Ionity. Het is een bekende strategie voor iedereen die ooit een internetabonnement afsloot – daar krijg je ook altijd een half jaar korting. De prijsverhoging naar 79 cent geldt alleen voor klanten zonder abonnement bij een ‘Mobility Service Provider’.

Eigenaren van een elektrische Audi, Mercedes, BMW, Porsche, Ford of Volkswagen hebben zo’n abonnement van zo’n 17,95 per maand. Met een Porsche Taycan Taycan Turbo S betaal je dan bijvoorbeeld 33 cent per kWh, wat neerkomt op een volle tank voor zo’n 30 euro. De vraag is daarbij ook hoe vaak EV-rijders echt aan de snelweg gaan laden. Thuis tap je voor zo’n 25 cent per kWh uit de muur en met een beetje geluk kun je op je werk ook laden.

Tesla-rijders zijn de sjaak, of niet

In alle gevallen zijn Ionity-gebruikers meer kwijt, maar vooral rijders van bijvoorbeeld Tesla, Hyundai en Jaguar, die niet zo’n abonnement kunnen afsluiten, worden geraakt. Het is gelukkig niet zo dat je verplicht wordt om bij Ionity te laden. Als je de route goed plant, kom je bijvoorbeeld langs een Fastned-station waar je laadt voor 59 ct per kWh. Tesla-eigenaren laden bij hun eigen Superchargers in sommige gevallen zelfs gratis en anders voor 27 cent per kWh.

Foto: Ionity

Reacties
  1. Roy zegt op 21 januari 2020 om 21:55:

    Kleine nuance: je laad om thuis te komen of om naar de volgende snellader te rijden. Dus het aantal kwh wat je laad is een Max 60 % van de batterij capaciteit.

  2. TG zegt op 21 januari 2020 om 09:35:

    Krijg sterk het idee dat we alles maar moeten accepteren en wat zou het resultaat ervan kunnen zijn in de toekomst?
    Water, gas, electriciteit, brandstof is op zich betaalbaar maar dankzij belasting maken we een groot verschil.
    Als de farmacie hun prijzen aanpassen op vraag en aanbod of erger de ernst van de situatie bepaald de prijs?
    Verplichten nieuwbouw woningen zonder gas aansluiting en fossiele brandstoffen gaan verbieden waardoor de vraag nog meer zal toenemen.
    Wat los je op door de prijs op te drijven?

  3. Paul zegt op 21 januari 2020 om 07:44:

    Eindelijk iemand, hier bij TopGear dus, die het verhaal brengt met daarin ook de juiste nuance… Ga zo door!!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken