Wie ooit eens door een bankstel of keuken uit een folder de showroom ingelokt is, kwam ongetwijfeld bedrogen uit. Want met het stofje en in het kleurtje dat jij wilde, kost ie even drie keer zo veel. Het kan altijd erger. Bijvoorbeeld als je een S-klasse wilt. Tussen de minst dure en de duurste vanafprijs zit bijna 200.000 euro verschil. En dat is zonder eventuele opties. Gelukkig zijn automerken er tenminste eerlijk over. Dit zijn enkele voorbeelden van auto’s met enorme gaten tussen de instapper en de dikste uitvoering.

Mercedes S 450 Coupé vs Mercedes S 65 Coupé

147.730 euro vs 343.846 euro Medelijden hebben we allerminst. Je kijkt naar een S-klasse Coupé met AMG-stickers – ga ergens anders sympathie zoeken. In het verschil van bijna twee ton tussen de goedkoopste en duurste zitten veel belastingcentjes, een verdubbeling van het aantal cilinders naar twaalf en 263 pk extra. In een S 63 is het overigens ook niet verkeerd toeven, als je iets wilt besparen.

Volkswagen Golf vs Volkswagen Golf R

23.591 euro vs 59.191 euro (of 73.000 euro) De prijs van de Golf kun je met gemak verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. De kaalste driecilinder kost je 23.591 euro. De potente Golf R met viercilinder kost je ten minste 59.191 euro. Recentelijk reden wij een Volkswagen Golf R met leuke opties als een Akrapovic-pijp. De prijs? 73.000 euro. Oei.

BMW 740e vs M760Li

105.695 euro vs 251.995 euro De goedkoopste 7-serie heeft een elektrohulpje dat de nodige grammetjes CO2-uitstoot weg snoept. Het resultaat is een relatief gunstig prijsje voor de hybride-sedan. De BMW M760Li is niet begaan met het leefgebied van de kerstman en maakt een cruiseschip jaloers met de uitstoot van zijn V12. De belastingdienst zal je dankbaar zijn.

Jeep Grand Cherokee Laredo vs Jeep Grand Cherokee Trackhawk

85.790 euro vs 238.707 euro De Nederlandse importeur toont veel lef door de Jeep Grand Cherokee Trackhawk gewoon naar Nederland te halen. Zullen ze er ook maar eentje verkopen? Wie weet. De prijs? 238.707 euro voor een SUV met 707 bhp (ofwel 717 pk).

Porsche 911 Carrera vs Porsche 911 GT2 RS

121.900 euro vs 354.500 euro Tja, als je niet de Porsche 911 wilt die je op de hoek van elke straat vindt, dan moet je de portemonnee trekken. Dan krijg je de Porsche 911 GT2 RS – tot voor kort de snelste productieauto op de Nürburgring. Oh, bestel direct het Weissach-pakket erbij voor 31.000 euro, dat doet iedereen namelijk. Of moet je het dan juist niet doen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear