De maximumsnelheid van 100 km/u op de Nederlandse snelwegen is nu al een paar een feit. Deze geldt in veel gevallen van 06:00 tot 19:00, daarna mag je 120 of zelfs 130 km/u rijden. Mede daardoor werd de maatregel ‘dragelijk’. In veel gevallen ben je toch blij als je überhaupt 100 km/u haalt op de snelweg overdag. Maar de provincie Gelderland wil dat daar een einde aan komt en kijkt naar mogelijkheden om te zorgen dat 100 km/u de maximumsnelheid wordt op de snelwegen. Dat meldt het ANP.

Het doel is om de stikstofuitstoot lager te krijgen. Die is volgens de provincie veel te hoog. Met het verlagen van de maximumsnelheid, hoopt de provincie dat de stikstofuitstoot daalt en dat dat resulteert in meer bouwvergunningen. Veel projecten liggen nog stil, omdat er vanwege de hoge uitstoot nog geen vergunningen verleend worden.

Op welke snelwegen in de provincie Gelderland dan naar beneden gaan?

Daarom is de provincie voornemens om stroken van 500 meter rond de kwetsbare natuur in kwestie in te stellen. Dit moet resulteren in lagere uitstoot: dus kunnen ze daar lekker gaan bouwen. Tot nu is de Raad van State onverbiddelijk en kan men bijna niets bouwen. Het gaat in dit geval om de volgende snelwegen:

  • A1
  • A12
  • A28
  • A50

In principe dus alle snelwegen in Gelderland, behalve de A15 en A30. Het is niet alleen dat ze een bord gaan plaatsen met ‘100’ erop. Volgens het plan is het de bedoeling dat er flink meer gecontroleerd gaat worden of mensen tussen 19:00 en 06:00 harder dan 100 km/u. Niet alleen met meer flitsers, maar ook door middel van trajectcontroles.

Ferrari op de snelweg in Gelderland

Naast de maximumsnelheid te verlagen, zijn er meer maatregelen waar de automobilist ongetwijfeld wat van gaat merken. Zeker als je een dieselbus hebt, want er ligt ook een plan dat ondernemers verplicht gedeelte van hun vloot te elektrificeren. Ook moet het woon-werkverkeer verduurzamen. Op welke manier dat dan moet gebeuren, zegt de provincie dan weer niet.

En van 80 naar 60 km/u dan?

Als je langzaam rijdt op de snelwegen, waarom dan ook niet op gewone wegen? Nou, daar is ook nar gekeken. Het idee was om de snelheid op de binnenwegen te verlagen van 80 km/u naar 60 km/u. Wat blijkt: die verlaging levert te weinig winst op qui uitstootreductie, aldus het provinciebestuur. Dus die verlaging blijft jullie bespaard, beste Gelderlanders (en mensen die door Gelderland rijden uiteraard).

Lees ook: Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Van de overmatige stikstofuitstoot is ongeveer 25 procent afkomstig van het verkeer. Maat liefst 65 procent van de uitstoot wordt veroorzaakt door de agrarische sector. Voor de boeren ligt er het plan om minder kunstmest te mogen gebruiken en ze moeten gebruik gaan maken van de ‘meest innovatieve technieken’. Tenslotte is er een plan om complete boerderijen te laten verhuizen. Wellicht uit de provincie Gelderland?

64 reacties op “In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)”

  1. Laten we eerst eens een kabinet vormen wat beslissingen durft te nemen. De meningen hier zijn zo verdeeld dat we het niet eens 4 jaar redden met één kabinet. Blijft elke keer maar aanmodderen hier.

    • Een kabinet wat beslissingen durft te nemen? Dit kabinet viel omdat 1 lafaard geen verantwoordelijkheid durfde te nemen. Die blonde. Die al 25 jaar een vorstelijk salaris ontvangt en nog nooit ergens verantwoordelijkheid voor heeft genomen. De laffe parasiet.

  2. Heerlijk dat altijd de boze mensen tevoorschijn komen die nog geen normale zin op kunnen schrijven en heel veel HOOFDLETTERS gebruiken. Ik zit altijd weer klaar met de popcorn.

    • Ja daar heb jij waarschijnlijk ook al tijd voor gezien je domme opmerking. Gewoon stil zijn zou een keuze zijn of aan de dagelijkse leiding vragen of dit verstandig is zou ook een mooie keuze zijn voor jou.

    • Die problemen bestaan wel degelijk. Dat jij doet alsof ze niet bestaan, zegt vooral veel over die plaat voor je hoofd.

        • Ik wacht ook nog op een reactie van de Raad voor State, om nu eens eindelijk aan te tonen waar de zogenaamde natuur exact achteruit gaat, en zo ja, om ook precies de oorzaak aan te geven.

          • Waarom moet de RVS hier iets over zeggen als letterlijk alle serieuze wetenschappelijke onderzoeken dit al aantonen?

    • Weer een onzinnige maatregel. Overdag staat iedereen in de file en is het veel drukker. Dus veel meer stikstof en co2..in de avond rijdt er nog niet 1 tiende van overdag. Die vermindering door 130 naar 100 levert dus echt geen zak op. Maar onderwijl vaart er een cruiseschip Rotterdam in en is heel het land weer 20% rijker aan die gassen. Vreemd meten….

  3. Net als in Italie: alle snelwegen als trajectcontrole. Dan ook bij alle op en afritten, dus ook bij tankstations en parkeerplaatsen.
    Vervolgens boetebedragen verlagen maar bij elke dezelfde type overtreding binnen een tijdsbestek, zeg 12 maanden, wordt het bedrag elke keer met 25% of 50% verhoogt. Dan is het niet heel erg als je incidenteel een keer te hard rijdt, maar hoe vaker je te hard rijdt in een periode van 12 maanden, hoe meer het je kost.

    • In Italië zijn de snelwegen tolwegen, geen trajectcontrole. Sterker nog als je het verschil weet tussen de waarschuwings bordjes van de flitsers, dan weet je a) welke er altijd in werking zijn en b) welke alleen rechtsgeldig zijn als oom agent ernaast staat.

  4. Dat gezeik over stikstof word daar een beetje moe van alles hangen jullie op stikstof ,als wij het moeten moet de rest van de wereld het ook doen ,maar ja hoeft niet want wij zijn het braafste in de klas ,wij zijn het kleinste landje en betalen het meest en doen er ook alles aan moet een keer afgelopen zijn

    • Wat een onzin, terug naar 100 voor minder CO2 voor de natuur. Planten en bomen leven juist van CO2.
      Rare mensen, die politici in Gelderland.

      • Weer zo’n clown. Voor de zoveelste keer:

        1. read the f*cking article. Er staat stikstof, geen CO2.

        2. De hoeveelheid CO2 in de lucht moet binnen een bepaalde bandbreedte blijven. Te weinig is niet goed, maar teveel zeker ook niet. Doordat wij van alles en nog wat aan het verbranden zijn als mensen in de laatste 100 jaar, is er veel te veel CO2 in de lucht gekomen en dat zorgt ervoor dat de temperaturen overal omhoog gaan. Gevolg: overal extreem weer en daardoor bosbranden, droogte, overstromingen en zeespiegelstijging. Met duizenden miljarden schade die we uiteindelijk gewoon zelf met z’n allen betalen. Dan kan je dus beter 100 gaan rijden ipv 130 want dat scheelt je uiteindelijk ook gewoon in je portemonnee. Een beter milieu begint bij jezelf en elk klein stapje helpt.

        • Oh neeeee je snapt het bijna, het gaat inderdaad niet om co2 maar om stikstof, volgens deze mensen gaat de natuurkwaliteit hierdoor achteruit. Echter is de kwaliteit van de Nederlandse Veluwe (waar het in dit artikel over gaat) volgens het cbs sinds de jaren 70 alleen maar verbeterd. Er is nog geen jaar geweest in de afgelopen 55 jaar waarin de natuurkwaliteit verslechterde. Best bijzonder dat er dan nu een “noodrem” nodig is.

          • A ontkennen, want B. Waarbij B nog niet eens klopt ook. Tegen dat soort “argumentatie” valt niet te redeneren.

            Alle denkbare onderzoeken laten een verband tussen teveel stikstof en natuurschade zien. Daar kan je allerlei misleiding omheen praten zoals jij doet, maar dat maakt de feiten niet anders. Een groot deel van die uitstoot komt op bepaalde plekken van autoverkeer en op nog meer plekken van boeren, maar dat terzijde.

  5. Natuurlijk ben ik boos! Al die jaren en regeringen die we hadden is er niks gedaan voor ouderen, de zorg, pensioenen etc. Ik zorg ook eerst voor mijn gezin en dan kijk ik verder. Dat verwacht ik van onze regering ook! Ze praten praten alleen maar, maar doen niks.

    • De ouderenzorg, zorg en pensioenen zijn in Nederland beter geregeld dan waar ook ter wereld. Ga dus maar naar het buitenland en kijk of je het daar beter kan krijgen.

      • Nou ik woon buiten de NL betaal geen ziekenfonds openbaar vervoer gratis voor gepensioneerden trein kaartjes voor jongeren goedkopere zo kan ik wel doorgaan..

        • En waar woon jij dan?

          Het is altijd heel makkelijk om één ding eruit te halen, vooral als je ‘nergens’ woont, terwijl het totaalplaatje vaak heel anders is.

          • Volgens mij was aangetoond dat de landelijke verlaging van 130 naar 100 bijna niets minder uitstoot gaf, een factor 0,.. nog iets. Dus grote onzin dit, richti je op de echte uitstoters, fabrieken, agrarische industrie etc. Daar valt de echte winst te halen. Verder zitten we in Nederland met een belachelijke norm als je dit vergelijkt met buitenland. Daar zou je iets aan moeten doen i.p.v. ons hele land op slot zetten.

  6. Dus we gaan langzamer rijden voor dat kleine beetje minder stikstof uitstoot, om vervolgens natuur weg te halen en er gaan bouwen?
    Dit gaat toch juist voor uitstoot en een minder zuivere lucht zorgen?
    En daarbij, wat denk je wat dit hele plan weer gaat kosten, geef het geld uit aan nuttige zaken!

    • Personenauto’s vervuilende echt niet zo veel, vrachtwagens met hun grote motoren die 1 op 3 lopen dat is een groter probleem, er is er geen een die 80 rijden ga daar eens wat aan doen.

      • Vrachtauto ’s rijden meestal met euro6. Dan heb je na genoeg geen vervuiling. Men kan beter naar onhoudbare regels kijken hier in Nederland. Er wordt al 50 jaar gewerkt aan schonere uitlaat gassen en nog is het kommer en kwel. De regels hebben niks meer met de realiteit te maken en gaat er alleen maar om omom meer geld uit de beurs van de werkende man te kloppen.

    • Een postzegel landje wat totaal niet meer functioneren kan.
      Het is een ongeorganiseerde puinhoop aan het worden ( reeds geworden) waarin iedere provincie en gemeente maar zelf regelgeving maakt.
      Zullen we niet eerst 50 procent beleid idioten er uit tieven, immers daar zit het probleem.
      Scheelt ook enorm in de overheid kosten.

      Wegen moeten landelijke wetgeving en op uniforme wijze zijn ingericht voor de veiligheid. Dan is het overzichtelijk voor iedereen.

  7. En mag je met een volledig electrische auto dan wel gewoon 130 rijden de hele dag?!? Lijkt me niet meer dan redelijk namelijk!

    Niet denken in beperkingen maar in mogelijkheden zou je denken…

    • Natuurlijk niet. Een electrische auto gebruikt onevenredig veel energie bij 130 km/u. En dat zal toch opgewekt moeten worden. Dat gebeurt misschien niet in Gelderland, maar dan moet u maar solidair zijn.

      • Die energie kan groen opgewekt worden, een verbrandingsmotor kan dat niet. Tevens gaat het om stikstof en die daalt regionaal in de buurt van de uitstoot weer neer. Dus zelfs als deze elders buiten natuurgebieden neerdalen is dat prima.

        • Kan wel, maar in de nacht en in de winter is het toch echt gewoon opgewekt met gas, olie, maar vooral, kolen. De excessieve hoeveelheid groene stroom, die enorm weersafhankelijk is, kan je namelijk niet opslaan. Oftewel, wanneer de stroom groen is, staan de auto’s niet te laden. Maar wanneer de stroom grijs is, juist wel.

          • Voor het gemak vergeet jij maar even dat schone energie ook wordt opgewekt door windmolens en waterkracht centrales(import uit Noorwegen). Als je tegen iets ben, baseer je dan wel op feiten.

  8. Ik zie het probleem niet. De meeste automobilisten rijden nu ook al harder dan toegestaan is. Dat zal niet veranderen dus wat maakt het dan uit wat voor maximum snelheid er op het bord staat.

    • Het is wat met die doorgeslagen klimaat wappies.
      Denken de wereld te redden.
      Zolang de maximale stikstof uitstoot in de natuur 0.005 mag zijn…( 0 dus) en het meetinstrument een afwijking heeft van meer dan 100% gebeurt er helemaal niets in Nederland. Wordt toch eens wakker.

      • En toch hebben ze gelijk. Het is heel duur op een lange termijn om niks te veranderen. Maar we zijn te verwend als iets wat minder moet wordt er meteen gehuild. Wees dankbaar in deze tijd te leven, 300 jaar terug zouden we nooit uit het dorp kunnen komen.

  9. Nog ff en dan zijn we net als America de provincie’s doen zelf wat ze willen. Gemeenten bepalen zelf wat ze willen. Enschede b.v. geen fatbike. Op een gegeven moment is er geen overzicht wat nu de spelregels zijn in dit ongeregeld kikkerlandje. Zijn lekker bezig zo. Btw zelf geen last van kom er toch nooit.

  10. Als ik in Duitsland rijd met 250 km per uur (260/270) bergafwaarts met mijn bmw 325 word ik daar gewoon ingehaald door een “m” of amg.
    Nu begrijp ik eindelijk waarom de grenscontroles worden gevoerd.
    Niet voor criminelen of illegalen,
    Maar om ervoor te zorgen dat die vervuilde lucht niet de grens passeert.
    Goed werk mannen!

    • Hoe groter de aantallen inwoners hoe meer er vervuilde lucht in Nederland iedere familie wil mobiel zijn .de regering weet niet waar ze mee bezig zijn ,jagen de bieren het land uit jagen de mensen de auto uit en de bedrijven moeten hun energie gebruik veranderen ,kom maar binnen zei de kastelijn zal je pakke zal je pakke zei de regering .Het is 1 grote kolerezooi de regering moet met het aantal inwoners terug en ook niet de ouderen financeel en de medische zorg de nek om draaien ,maar MEER NEE VERKOPEN AAN DE GRENZEN HOE VEEL JAAR ROEPEN DE I WONERS VAN NEDERLAND VOL IS VOL dat was tegen dovemansoren oren gezegd EN NU MOETEN ALLE INWONERS DIE DE SCHULD ER VAN KRIJGEN PP DE BLAREN ZITTEN….ONGEKENT EN ASOCIAAL .KIJKNAAR DE OORZAKEN E. DE FIJTEN GA NIET MEER IN DISCUSSIES MAAR LOS DE PROBLEMEN OP!!!!ZONDER DE Nederlandse bevolking er voor te laten bloeden het waren de beslissingen van de overheid die niet verder hebben gekeken dan dat ze hun. Neus lang was en auwehoerden te veel waar totaal niets van terecht is gekomen is het niet dit dan wel dat en tot opheden moeten de Nederlanders ja echt iedereen voor dat geklooi opdraaien
      Tot zo ver

      • Kind belasting invoeren i.p.v.
        kinderbijslag om de bevolkingsgroei te remmen. Misschien helpt dat om het aantal inwoners naar beneden te krijgen.

        • Oke monder kinderen meer vergrijzing en dan jij bent gered en latere stadon dan geen jong werk lui meer in nederland hou op met rare planning te maken

        • Er is al een vlinke tijd een gigantische bevolkings krimp in de gehele westerse wereld, grote delen van Asie en zelf verschillende succesvolle Arabische landen. De enige reden dat het aantal inwoners stijgt is immigratie. We zouden volgens jou dus mensen die hierheen willen komen dus moeten belasten?

          NL deed dat ook rond de 15de eeuw. 50 gulden om in Nederland te mogen verblijven, en trouw zweren aan Nederland. En om een een stad te gaan wonen, moest vrijwel altijd de stadhouder ook omgekocht worden.

          Met inflatie meegerekend rond de 100.000 euro. En ook vluchtelingen moesten dit betalen. En je kreeg voor de rest niets, alleen een document om legaal in NL te verblijven.

          • Qua immigratie moeten we eens met Australië gaan praten. Daar kom je niet zomaar in tenzij je wat kan betekenen en genoeg geld in bezit hebt. Ook zeker strenger zijn tegen ondankbare asielzoekers die zich niet kunnen gedragen. Terugsturen! En geen mensen meer binnenlaten. Vol is vol hier. We worden als Nederlander al genoeg uitgebuit. Onze regering moet eerst maar eens zorgen voor de Nederlander. Als ik de mogelijkheid financieel iemand op te vangen in mijn huis, dan doe ik dat. Maar als ze ondankbaar alles kapot maken en stelen, dan gooi ik ze er ook uit! Ik kijk dan ook niet waar ze terecht kunnen. Denk daar maar eens over na. Zal zoveel co2 uitstoot schelen en arme mensen weer gelukkig maken. Heb nog veel meer frustraties in mijn hoofd, maar laat het even zo. Misschien dat ik daar wel een keer een blog over alles gaat schrijven.

        • Natuurlijk ben ik boos! Al die jaren en regeringen die we hadden is er niks gedaan voor ouderen, de zorg, pensioenen etc. Ik zorg ook eerst voor mijn gezin en dan kijk ik verder. Dat verwacht ik van onze regering ook! Ze praten praten alleen maar, maar doen niks.

  11. Een lagere snelheid verlaagt sterk de CO2 maar helemaal niet de stikstof-verbindingen. Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Diesels zuigen meer lucht dan bij de verbranding wordt gebruikt. Door hitte en druk worden uit deze overmatige lucht stifstofverbindingen gevormd. Maar bij een lagere motorbelasting heb je nog meer overtollige lucht.
    DUS…de kans is reëel dat je juist meer NOx krijgt. Daar is geen pijl op te trekken.

    • Weer een linkse rakker die niet snapt dat we in Nederland allen de Noordzee en de Waddenzee natuur is de rest van Nederland is gemaakt door mensen

  12. Het is inmiddels door diverse toonaangevende instanties aangetoond dat het verlagen van de maximum snelheid naar 100 km/h nauwelijks effect heeft op de totale uitstoot.
    Weer een onzinmaatregel dus van mensen die nauwelijks weten waar ze het over hebben

    • Op de stikstof heeft het juist veel effect. Jouw reactie is dus weer een onzinreactie van iemand die nauwelijks weet waar hij/zij het over heeft.

      • Nee Lelystad airport openen dat heeft een positief effect op de natuur. Stop eens met die onzinnige regels die nergens op slaan. Moeten wij nu echt in ons mini landje de rest van de wereld verbeteren. Laat mij niet lachen. Die hele klimaat onzin moet eens afgelopen zijn. Is het te warm ligt het aan klimaat verandering, regent het veel, ligt het aan klimaat verandering. Hou eens op, en maak je druk over belangrijke dingen. Wij als Nederland gaan echt het verschil niet maken.

Laat een antwoord achter aan Oh neeeee Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear