De Audi Q6 e-tron is typisch zo’n auto die opvallend onopvallend is. Het lijkt een soort kruising tussen een Q4 en Q8 te zijn, zoals de naam impliceert, maar onderhuids is het een heel ander beestje. De Q6 e-tron staat namelijk op het PPE-platform en heeft een compleet andere 800V-architectuur voor de accu.
De eerste modellen rijden nu ook in Nederland rond en nu vond Audi dat het wel tijd was voor de Q6 e-tron instapper. Het mooie is dat Audi daarmee een kroonjuweel aan de kant zet. Het merk staat namelijk bekend om de quattro-vierwielaandrijving. In tegenstelling tot de Audi’s met verbrandingsmotoren heeft de Audi Q6 e-tron instapper achterwielaandrijving, in plaats van op de voorwielaandrijving. Dat is overigens bij de Q4 e-tron ook het geval.
In principe lijkt de auto te bieden wat je maar kunt wensen, want met 185 kW heb je op zich niet te weinig vermogen (251 pk). Sterker nog, met launch control heb je tijdelijk 215 kW (292 pk), waardoor je bij elk verkeerslicht meer dan voldoende snel we bent: 7 seconden heb je nodig om de 100 km/u te bereiken. Let wel, dit is de absolute instapper voor de range. De topsnelheid is met 210 km/u (begrensd) meer dan voldoende.
Audi Q6 e-tron instapper
Belangrijker is de accu. Veelal hebben instapversies van elektrische auto’s een minder goede accu. In dit geval is het gewoon prima. De 83 kWh-accu is namelijk goed voor 533 km aan actieradius. Wederom, voor een instapper gewoon keurig. Hebben we dan ook wat te klagen? Een beetje, want de uitrusting is ietwat karig. Je betaalt 65.950 euro voor de instapper en dan heb je in 18 inch wielen, LED-koplampen en climate control. Dat mag ook wel voor dit geld. Net als de bumpers in carrosseriekleur, wat opvallend genoeg dan weer níet standaard is.
Uiteraard heeft Audi een welkomstpakket voor je in de vorm van de Audi Q6 e-tron Launch-editie en die heeft de bumpers wel in de goede kleur meegespoten. Ook krijg je het S Line-interieurpakket met stof/kunstlederen sportstoelen, maar niet het S Line-exterieurpakket. Wel behoren 19-inch wielen, stuurwielverwarming, standkachel, Connect Key, TopView en mooiere LED-lampen tot de standaarduitrusting. Uiteraard kun je de configurator de Audi Q6 e-tron aanzienlijk duurder maken, als je dat wil.
Qua concurrentiepositie heeft de Audi Q6 e-tron instapper wel het rijk voor zich alleen. De technisch grotendeels identieke Porsche Macan is er namelijk pas vanaf 85.300 euro. We zijn vooral benieuwd wie nu nog de Audi Q8 e-tron koopt. Die kost namelijk 78.990 euro en is weliswaar groter, maar niet noodzakelijkerwijs ruimer. Qua prestaties en actieradius zit het ook dicht bij elkaar, met eigenlijk als grootste verschil dat de Q8 e-tron wél vierwielaandrijving heeft.
Kevin heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Nog zo een geval van veel te duur!
Als je wat opties gaat toevoegen koop je voor hetzelfde geld een Porsche.
Keuze Snel gemaakt.
EVs worden niet goedkoper er komen enkel meer luciferdozen met te kleine accu’s op de markt tegen een nog altijd te hoge prijs.
Vroeger kocht je een BMW voor 1.000.000 bfr
Vandaag koop je er een Dacia voor.
Wat gaat de tijd toch vooruit!
@kevin heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Dat noem je inflatie. Als je vergelijkt hoeveel meer luxe, ruimte en veiligheid je in moderne auto’s krijgt en je rekent de inflatie mee, dan zit er helemaal niet zoveel tussen.