Zuinige supersporter

We schreven het vorige week al en we kunnen het nu bevestigen: de Audi R8 wordt écht leverbaar met een dieselmotor. Gelukkig niet met het eerste het beste zelfontploffertje, maar met een twaalfcilinder TDI-motor die rechtstreeks is afgeleid van de krachtbron die furore maakte in de R10, tweevoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans.

Het blok produceert in de R8 V12 TDI maar liefst 500 pk en 1.000 Nm bij 1.750 toeren per minuut. Deze cijfers zijn op hun beurt weer goed voor een topsnelheid van ruim boven de 300 km/u en een acceleratietijd van 4,2 seconden voor de sprint naar ‘de 100’. En dat allemaal bij een bescheiden verbruik van – naar verluidt – 1 op 10. Doe dat allemaal maar eens na met je benzine-R8…
Verder is de superdiesel voorzien van Audi magnetic ride, met koolstofvezel versterkte keramische remschijven, een handgeschakelde zesbak en uiteraard vierwielaandrijving. Bijzonder is dat de krachtbron al voldoet aan de strenge Euro 6-emissie-eisen, die pas in 2014 van kracht worden. Dat is te danken aan de toepassing van AdBlue-technologie om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te verminderen.

Anyway, bovenstaande klinkt allemaal leuk en aardig, maar we worden nog steeds niet razend enthousiast van de diesel-R8. Okay, we geven toe: hij ziet er wel ontzettend ruig uit, ons inziens zelfs gaver dan de benzine-R8. Toch lopen we niet warm voor de R8 V12 TDI, puur omdat het een supersportauto is met een dieselmotor. Het is en blijft wat ons betreft vloeken in de kerk, een ongepaste combinatie. Ook vrezen we voor het fijne weggedrag van de R8, want door een zware dieselmotor op de plek van de benzinemotor te leggen verandert de cruciale balans van de auto. Dat is nog niet alles: we vermoeden bovendien dat het motorgeluid van de R8 V12 TDI lang niet zo spectaculair is als dat van de 4,2-liter V8.
Overigens, nog interessant om te weten is dat de 5,9 liter grote V12 in tegenstelling tot de V8 géén 100 pk per liter motorinhoud produceert, maar 84,3 paardenkrachten. Dat is wel een aanzienlijk verschil en we vragen ons daarom of de diesel op een circuit echt veel sneller is dan de ‘normale’ R8.

Tot slot: zoals je misschien al ergens anders hebt kunnen lezen is de R8 V12 TDI voorlopig nog een studiemodel dat momenteel te zien is op de autoshow van Detroit. Wanneer de superdiesel op de weg komt is nog niet bekend. Maar dat is niet zo erg, want we vermaken ons straks wel met de Audi R8 V10, die als het goed is nog dit jaar verschijnt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken